مدرک CLB؛ یا معیار زبان کانادایی (Canadian Language Benchmarks) یک استاندارد ملی است که بعنوان مقیاسی توصیفی برای ارزیابی میزان تسلط یک بزرگسال بر مهارت های زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) استفاده می شود.
در آزمون CLB هر یک از مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی در سطوح مختلفی از ۱ تا ۱۲ (از پایه تا پیشرفته) ارزیابی شده و مناسب افرادی است که به دنبال مهاجرت ، اخذ شغل یا تحصیل در کانادا هستند، زیرا مدرک CLB به صورت رسمی توسط دولت کانادا تأیید شده است. این آزمون اولین بار در سال 1996 منتشر و در حال حاضر توسط مرکز معیارهای زبان کانادایی اداره می شود.
اگر جز افرادی هستید که مهاجرت به کانادا را در برنامه خود دارید، توصیه میکنیم مقاله پیش رو را از دست ندهید. زیرا در این مقاله هر اطلاعاتی را که در مورد آزمون CLB لازم دارید، به دست خواهید آورد.
سطوح مختلف مدرک CLB
همانطور که گفتیم آزمون CLB یک مقیاس 12 سطحی برای سنجش مهارتهای خوانداری (reading)، شنیداری (listening)، گفتاری (speaking) و نوشتاری (writing) زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم است.
این آزمون به سه مرحله اصلی تقسیم میشود که هر مرحله چهار سطح داشته و برای آن چهار امتیاز معیار اختصاص داده شده است. نمرات پایین CLB نشان میدهد که افراد در زبان انگلیسی مهارتی ندارند، در حالی که نمرات بالای CLB بیانگر این است که داوطلبان در زبان انگلیسی مهارت بالایی دارند.
سطوح مختلف مدرک CLB به خوبی در جدول زیر توضیح داده شدهاند:
مرحله ( CLB stages) | توانایی زبانی (language ability) | سطوح (CLB levels) | نمره معیار (benchmark points) |
مرحله اول | پایه (Basic) | CLB1 – CLB4 | 1-4 |
مرحله دوم | متوسط (Intermediate) | CLB5 – CLB8 | 5-8 |
مرحله سوم | پیشرفته (Advanced) | CLB9 – CLB12 | 9-12 |
پیشنهاد میکنیم قسمت بعدی مقاله را از دست ندهید، زیرا در این قسمت معیارهای سنجش هر مرحله به تفکیک ارائه شدهاند.
معیارهای ارزیابی آزمون CLB
در این قسمت از مقاله معیارهای توصیفی برای هر مرحله به همراه چهار سطح آن در جداول زیر ارائه شده است که توجه شما را به آنها جلب میکنیم.
مرحله اول : Basic یا (CLB1 – CLB4)
مهارت زبانی فردی با دانش Basic و سطح CLB1 – CLB4 در چهار مهارت اصلی به تفکیک توضیح داده شده است:
سطح CLB 1 یا (Initial Basic)
مرحله اول | مهارتهای چهارگانه CLB 1 (Initial Basic) |
صحبت کردن (Speaking) | • تلاش برای برقراری ارتباط حتی با استفاده از ابتداییترین کلمات و ایدهها
• بیان نیازهای فوری در صورت راهنمایی توسط حرکات و سرنخها
• سوئیچ به زبان مادری به علت عدم کنترل یا کنترل بسیار کم بر ساختارها و زمانهای دستوری
|
خواندن (Reading) | • توانایی بسیار محدود در تشخیص کلمات
• توانایی تشخیص اکثر حروف و اعداد
• توانایی در تشخیص تعداد کمی از کلمات و عبارات بسیار کوتاه و ساده مربوط به اشیاء روزمره و نیازهای فوری
• عدم توانایی در رمزگشایی کلمات ناشناخته یا خواندن گفتمان متصل
• اتکای زیاد به سرنخ های بصری هنگام تفسیر معنای کلمات |
گوش دادن (Listening) | • درک تعداد بسیار محدودی از کلمات ساده و عبارات کوتاه دارای مفاهیم اساسی در صورت گفتار آرام و واضح
• متکی به تکرار جملات ویا حرکات دست و یا تصاویر |
نوشتن (Writing) | • توانایی در نوشتن حروف، اعداد، تک کلمات و عبارات آشنای کوتاه در قطعات بسیار کوتاه
• اشتباهات مکرر در املا، نگارش و حروف بزرگ
• دایره لغات بسیار محدود
• عدم دانش یا دانش بسیار اندک از ساختارهای زبان
• مشکلات فوقالعاده در برقراری ارتباط با سادهترین حقایق یا ایدهها |
سطح2 CLB یا (Developing Basic)
مرحله اول | مهارتهای چهارگانه CLB 2 (Developing Basic) |
صحبت کردن (Speaking)
| • صحبت با عبارات کوتاه و کلمات اساسی
• اتکا به حرکات، راهنمایی و تذکرات مخاطب
• کنترل بسیار محدود بر گرامر پایه، زمان ها و ساختار زبان
• گفتار با سرعت آهسته، مکث و تردید فراوان |
خواندن (Reading) | • توانایی پیدا کردن کلمات کلیدی و جزئیات ساده
• توانایی به دست آوردن مفهوم کلی عبارات و جملات کوتاه از طریق کلمات و عبارات آشنا
• دانش محدود از روابط صدا و نماد و قوانین املا در انگلیسی
• توانایی بسیار محدود در خواندن گفتمان متصل یا حدس معنای کلمات ناشناخته
• نیاز به سرنخهای بصری مانند تصاویر بهمراه فرهنگ لغت دو زبانه برای درک مطلب |
گوش دادن (Listening) | • توانایی درک تعداد محدودی از کلمات ساده و عبارات و جملات کوتاه مربوط به نیازهای فوری شخصی در صورت گفتارآهسته و واضح
• اتکا به سرنخ های بصری برای درک مخاطب |
نوشتن (Writing) | • دشواری در برقراری ارتباط با حقایق و ایده های ساده به دلیل دانش اندک از ترتیب و اشکال کلمات
• توانایی انتقال اطلاعات هویتی اصلی، کلمات، عبارات و تعداد محدودی جمله ساده مرتبط با نیازهای فوری، اما محدود به کلمات و عبارات آشنا و رایج
|
CLB 3 یا (Adequate Basic)
مرحله اول | مهارتهای چهارگانه CBL 3 (Adequate Basic) |
اسپیکینگ | • برقراری ارتباط برای انتقال اطلاعات اولیه با استفاده از جملات ساده در مورد نیازهای فوری و تجربیات شخصی نیاز احتمالی به سرنخهای بصری یا راهنمایی
• توانایی ساخت جملات با بکارگیری دانش زمانها و ساختارهای دستوری
• گفتار منقطع و دشواری در تلفظ |
ریدینگ | • درک متون کوتاه و ساده مرتبط با موضوعات آشنا و روزمره شخصی در صورت کوتاهی متون، سازماندهی واضح و پشتیبانی با سرنخ های بصری
• درک ایده اصلی متن بر اساس کلمات و عبارات آشنا
• توانایی درک برخی از گفتمان های ساده متصل
• توانایی محدود در حدس زدن معنای کلمات ناشناخته و ناآشنا |
لیسنینگ | • درک کلمات کلیدی ساده، فرمولها و برخی جملات کوتاه با موضوعات آشنا در صورت گفتار آرام و واضح در موقعیتهای غیر قابل پیشبینی
• نیازمند کمکهایی مانند تکرار، بازنویسی، ترجمه یا سرنخ های بصری |
رایتینگ | • داشتن درک در حال توسعه از ساختارهای زبان ساده و واژگان روزمره و استفاده ار آنها برای ساخت جملات ساده در مورد اطلاعات آشنا و مرتبط با تجربیات شخصی و موقعیتهای روزمره
• دشواری در انتقال پیامهای ساده به علت مشکلات گرامری |
CLB 4 یا (Fluent Basic)
مرحله اول | مهارتهای چهارگانه CBL 4 (Fluent Basic) |
اسپیکینگ | • انتقال اطلاعات اولیه در مورد فعالیتهای معمول روزمره، تجربیات و نیازها در موقعیتهای غیررسمی و غیر قابل پیشبینی
• توانایی بیان جملات کوتاه و ادامه دادن گفتمان
• وجود مشکل در گرامر، واژگان، زمانها و ساختارهای دستوری |
ریدینگ | • توانایی شناسایی اهداف، ایدههای اصلی، برخی از جزئیات خاص و ارتباط بین پاراگراف ها
• توانایی درک معنای کلی متون کوتاه و جدید با استفاده از فرهنگ لغت دو زبانه و تکیه بر سرنخهای بصری |
لیسنینگ | • توانایی درک ارتباطات ساده با موضوعات آشنا در یک گروه کوچک
• درک گفتار با سرعتی آهسته تا نرمال از طریق سرنخ های بصری یا متنی
• امکان درک اولیه جملات پیچیده تر و شناخت اصطلاحات رایج |
رایتینگ | • توانایی ایجاد متون کوتاه و ساده درباره تجربیات شخصی و موضوعات آشنا یا موقعیتهای مرتبط با زندگی روزمره در صورت سادگی پیام از نظر دستوری و واژگانی
• ساخت جملات یک بندی با درک در حال افزایش از املا، نکات نگارشی و روش کاربرد حروف بزرگ |
*****************************
مرحله دوم: Intermediate یا (CLB 5 – CLB 8)
در جداول زیر مهارت فردی با دانش زبانی Intermediate و سطح CLB 5 – CLB 8 در چهار مهارت اصلی به تفکیک توضیح داده شده است:
CLB 5 یا (Initial Intermediate)
مرحله دوم | مرحله دوم مهارتهای چهارگانه CBL 5 (Initial Intermediate) |
اسپیکینگ | • توانایی مکالمه در گروههای کوچک و با تسلط کافی در موقعیتهای آشنا
• دارا بودن طیف وسیعی از واژگان رایج روزمره بهمراه تعداد محدودی از اصطلاحات |
ریدینگ | • نیاز برای تفسیر معنا به یک فرهنگ لغت دوزبانه برای تفسیر معنا
• درک دستورالعملها
• نیازمند توضیح و بازخوانی برای شناسایی اهداف، جزئیات و ایدههای اصلی، ارتباط بین پاراگرافها و سبک متون |
لیسنینگ | • توانایی درک ارتباطات نسبتاً پیچیده حالت رسمی و غیر رسمی
• توانایی ایجاد تمایز بین معنای کلی و معنای تلویحی در نتیجه درک بیشتر جملات و ساختارهای پیچیده
• توانایی ایجاد تماس تلفنی |
رایتینگ | • عدم تسلط کافی بر ساختارهای پیچیده
• توانایی استفاده مناسب و کافی از کلمات، واژگان و عبارات ربط برای توصیف و یا ایجاد ارتباط ساده تا نسبتاً پیچیده درباره موضوعات رایج |
CLB 6 یا (Developing Intermediate)
مرحله دوم | مهارتهای چهارگانه CBL 6 (Developing Intermediate) |
اسپیکینگ | • توانایی مکالمه در موقعیتهای رسمی تر
• توانایی برقراری ارتباط در مکالمات تلفنی ساده
• گفتار نسبتا روان با کمی تردید و اشتباهات گرامری
• دارا بودن طیف وسیعی از واژگان روزمره شامل برخی اصطلاحات
• توانایی رسمی کردن گفتار با هدف تطابق با گروه |
ریدینگ | • توانایی درک متون و دستورالعملهای نسبتاً پیچیده در موقعیتهای رسمی و غیررسمی
• گاها نیاز به تصاویر بصری و یک فرهنگ لغت مختصر و تک زبانه
• توانایی درک جملات و ساختارهای پیچیده اما همچنان نیازمند وجود سرنخ های بصری و بازخوانی متن |
لیسنینگ | • توانایی درک مکالمات نسبتاً پیچیده، از جمله برخی مفاهیم و ایده های انتزاعی مرتبط با زندگی روزمره
• توانایی درک سخنرانی با سرعت آهسته متمایل به نرمال و تلفظ واضح
• توانایی درک تعداد زیادی از عبارات اصطلاحی |
رایتینگ | • تسلط بر ساختار، املا، علائم نگارشی و پاراگراف بندی
• استفاده از عبارات و ترکیب کلمات اشتباه و یا گاها نحوه بیان نامناسب برای مخاطب مورد نظر |
CLB 7 یا (Adequate Intermediate)
مرحله دوم | مهارتهای چهارگانه CBL 7 (Adequate Intermediate) |
اسپیکینگ | • توانایی تطبیق گفتار با مخاطبان و موقعیتهای مختلف با گستره وسیعی از زبان رایج و اصطلاحات
•توانایی برقراری ارتباط در بسیاری از موقعیت های روزمره اجتماعی، آموزشی و کاری
•توانایی ارائه اطلاعات عینی و انتزاعی در مورد طیف گسترده ای از موضوعات آشنا |
ریدینگ | • توانایی تشخیص اهداف، ایده های اصلی، جزئیات خاص و بسیاری از معانی ضمنی با استفاده از فرهنگ لغت تک زبانه برای تأیید تفسیر اصطلاحات ناشناخته
•توانایی درک زبان توصیفی یا استدلالی با کمک نظرات، معانی صریح و تلویحی، واژگان عینی، انتزاعی و یا تخصصی و نیز برخی اصطلاحات |
لیسنینگ | • توانایی درک مکالمه نسبتاً پیچیده در محیط های رسمی و غیررسمی و نیز پاسخگویی به آنها
• توانایی درک دامنه فزاینده ای از ایدهها و مفاهیم انتزاعی مربوط به دانش عمومی و زندگی روزمره
• دشواری در پیگیری مکالمات تلفنی یا با چندین نفر
• توانایی تشخیص طیفی از فهرستها، سبکها، اصطلاحات و معانی
|
رایتینگ | • توانایی نوشتن متنهایی با طول متوسط و تعدادی پاراگراف کوتاه و منسجم برای بیان واضح ایدههای اصلی و جزئیات
• توانایی نوشتن متن دارای مقدمه، ایدههای در حال گسترش و نتیجه گیری با استفاده از طیف وسیعی از واژگان
• وجود بعضی از ساختارهای غیر طبیعی به علت استفاده از ساختارهای زبان مادری |
CLB 8 یا (Fluent Intermediate)
مرحله دوم | مهارتهای چهارگانه CBL 8 (Fluent Intermediate) |
اسپیکینگ | • توانایی برقراری ارتباط در گروههای ناآشنا و برخی از موقعیتهای رسمیتر و نسبتاً سخت
• بکارگیری طیف گستردهای از واژههای عینی، انتزاعی و اصطلاحی شامل برخی ارجاعات فرهنگی رایج
• وجود مشکلات جزئی در دستور زبان یا واژگان |
ریدینگ | • ادغام طیف گسترده ای از اطلاعات
• استفاده از یک فرهنگ لغت یک زبانه برای تأیید تفسیر اصطلاحات ناشناخته
• توانایی حدس معنای کلی عبارات و اصطلاحات ناشناخته از متن
|
لیسنینگ | • توانایی درک ارتباطات نسبتاً پیچیده در محیطهای رسمی و غیر رسمی از جمله مفاهیم و ایدههای انتزاعی مرتبط با دانش عمومی و موقعیت های تخصصی
• توانایی حفظ مکالمه برای مدت طولانیتر و موقعیتهای سختتر
• دشواری در درک اصطلاحات یا مکالمات محاورهای سریع
|
رایتینگ | • توانایی نوشتن متون واضح و نسبتاً پیچیده در مورد موضوعات رایج و برخی موضوعات انتزاعی در موقعیتهای رسمی و غیررسمی قابل پیش بینی
• توانایی انتقال پیامهای نسبتاً پیچیده با استفاده از طیف وسیع و مناسب از اصطلاحات و ارجاعات فرهنگی
|
*****************************
مرحله سوم: Advanced (CLB 9 – CLB12)
در جداول زیر مهارت فردی با دانش زبانی Advanced (پیشرفته) و سطح CLB 9 – CLB 12 در چهار مهارت اصلی به تفکیک توضیح داده شده است:
CLB 9 یا (Initial Advanced)
مرحله سوم | مهارتهای چهارگانه CBL 9 (Initial Advanced) |
اسپیکینگ | • توانایی برقراری ارتباط با اعتماد به نفس در موقعیتهای چالش برانگیز
• توانایی ارائه اطلاعات در مورد موضوعات پیچیده، انتزاعی و کلی
• تسلط بر دستور زبان، ساختار و زمانها
• توانایی تنطیم سبک گفتار
• اشتباهات دستوری و تلفظی کم |
ریدینگ | • دارای توانایی پیشرفته ابتدایی، درک کافی از متون پیچیده در برخی موقعیتهای غیرقابل پیشبینی و موضوعات ناآشنا
• توانایی استفاده از دانش دستور زبان و نحو پیچیده برای تفسیر ریزهکاریهای متون
• دشواری در هنگام تفسیر اصطلاحات نامتداول و ارجاعات فرهنگی |
لیسنینگ | • توانایی درک طیفی از زبان عینی، انتزاعی و فنی
• استفاده از دانش دستور زبان و نحو پیچیده برای تفسیر معنا
• توانایی حفظ مکالمه برای مدت طولانی و در سناریوهای گروهی
• دشواری در تشخیص تفاوتهای ظریف در سبکهای مختلف، انواع زبان، طنز کلامی، اصطلاحات ناآشنا و ارجاعات فرهنگی
|
رایتینگ | • توانایی نوشتن متن در مورد موضوعات انتزاعی و ناآشنا تا حدود 1500 کلمه با کمک سازماندهی مناسب از ایدهها و گسترش موضوع
• دارا بودن طیف نسبتا گستردهای از زبان عینی، انتزاعی و اصطلاحی مناسب با موقعیت و هدف
• وجود برخی از اشتباهات در دستور زبان، ترکیب کلمات و انتخاب کلمات |
CLB 10 یا (Developing Advanced)
مرحله سوم | مهارتهای چهارگانه CBL 10 (Developing Advanced) |
اسپیکینگ | • توانایی برقراری ارتباط بصورت روان و متناسب با موقعیت و هدف
• توانایی برقراری ارتباط با افراد و گروهها
• عدم مشکل جدی در گرامر، واژگان و تلفظ کلمات |
ریدینگ | توانایی شناسایی هدف، ایده های اصلی و جزئیات یک متن
توانایی تفسیر نگرش و دیدگاه نویسنده
توانایی درک معنای متون پیچیده بدون نیاز به فرهنگ لغت نوشتن |
لیسنینگ | • توانایی درک طیف گستردهای از ارتباطات پیچیده در مورد موضوعات عمومی، روزمره و حرفهای
• بکارگیری دانش دستور زبان و نحو پیچیده برای تفسیر معنا
• دشواری در تفسیر طنز محاوره ای، عبارات اصطلاحی و ارجاعات فرهنگی به خصوص در زمان سخنرانی با سرعت بالا |
رایتینگ | • توانایی نوشتن متون رسمی و غیررسمی پیچیده در موقعیتهای عمدتاً سخت تا حدود 3000 کلمه
• توانایی انتقال واضح ایده های اصلی و پشتیبانی با جزئیات
• وجود خطاهای خیلی کم در دستور زبان، ترکیب و انتخاب کلمات |
CLB 11 یا (Adequate Advanced)
مرحله سوم | مرحله سوم مهارتهای چهارگانه CBL 11 (Adequate Advanced) |
اسپیکینگ | • توانایی پیشرفته برای برقراری ارتباط در موقعیتهای کاری سخت یا چالشبرانگیز غیرمعمول، آموزشی و اجتماعی
• توانایی ارائه اطلاعات درباره موضوعات پیچیده، انتزاعی، عمومی و تخصصی
• توانایی صحبت کردن به شیوهای مرتبط و منسجم
• توانایی تطبیق زبان و سبک گفتار متناسب با طیف وسیعی از موقعیتها، مخاطبان، ژانرها و اهداف مختلف |
ریدینگ | • توانایی درک طیف گسترده ای از متون پیچیده چند منظوره در اغلب موقعیتهای غیرقابل پیشبینی و در موضوعات ناآشنا
• توانایی درک متون بسیار طولانی و متراکم با استدلالهای پیچیده، ظرائف تلویحی، اصطلاحات بسیار زیاد و ارجاعات فرهنگی-اجتماعی
• توانایی شناسایی اهداف و ایدههای اصلی، نگرش و دیدگاه متن و استدلالات نویسنده با آگاهی کامل از سبکها و انواع زبان |
لیسنینگ | • توانایی درک پیشرفته از ارتباطات رسمی و غیررسمی پیچیده
• دشواری گهگاه در تفسیر طنز کلامی، اصطلاحات نامتداول،کنایهها، ارجاعات فرهنگی و نمادین و اصطلاحی |
رایتینگ | • توانایی تولید متن با هر طول و هدف و ژانر مورد نیاز با کمک ترکیبی منسجم از اطلاعات پیچیده از منابع متعدد
• توانایی نوشتن طیف وسیعی از ساختارهای پیچیده و متنوع با تسلط و اعتماد به نفس کامل
• توانایی انتقال واضح ایده های اصلی و پشتیبانی از آنها با جزئیات دقیق |
CLB 12 یا (Fluent Advanced)
مرحله سوم | مهارتهای چهارگانه CBL 12 (Fluent Advanced) |
اسپیکینگ | • دارای تسلط عالی بر طیف گسترده ای از ساختارهای دستور زبان پیچیده، با طیف وسیعی از واژگان و عبارات اصطلاحی و ارجاعات فرهنگی
• توانایی ارائه اطلاعات در مورد موضوعات پیچیده، انتزاعی و تخصصی در محیطهای رسمی و گروهی |
ریدینگ | • توانایی درک متون چند منظوره پیچیده و ناآشنا در طیف وسیعی از سبکها و قالبها و در طیف وسیعی از موقعیتهای مختلف و غیرقابل پیشبینی
• توانایی تفسیر زبان اصطلاحی و محاورهای و نیز ارجاعات فرهنگی از متون غیرقابل پیشبینی حاوی واژگان انتزاعی، مفهومی یا تخصصی |
لیسنینگ | • توانایی درک عمیق از تمام سبکها و فرمهای و تفسیر طنز کلامی، اصطلاحات کمتر متداول، کنایه، ارجاعات فرهنگی و زبان نمادین
• توانایی استنتاج معنا از اطلاعات بیان نشده
• توانایی درک طیف گسترده ای از واژگان عمومی و محاوره ای |
رایتینگ | • توانایی نویسنده در استفاده از طیف گستردهای از زبان ملموس، انتزاعی و اصطلاحی به طور مناسب، دقیق و منعطف در عبارات خاص و ارجاعات فرهنگی
• توانایی تصحیح، اصلاح و ویرایش تمام جنبههای متون به طور مؤثر
• توانایی انتقال پیامهای پیچیده به شیوهای واضح، مؤثر و سبکشناسانه مناسب انتشار یا توزیع عمومی |
آیا با سایر آزمون های زبان انگلیسی آشنایی دارید؟ آیا می دانید ممکن است دیگر آزمون های زبان انگلیسی برای شما پرکاربردتر باشند؟ با مطالعه مقاله های زیر اطلاعات جامعی در مورد انواع آزمون های زبان انگلیسی کسب کنید :
تبدیل مدرک CLB به آیلتس
جدول زیر نحوه تبدیل مدرک CLB به آیلتس را نشان میدهد:
CLB levels | Speaking | Listening | Writing | Reading |
10 | 7.5-9 | 8.5-9 | 7.5-9 | 8-9 |
9 | 7 | 8 | 7 | 7-7.5 |
8 | 6.5 | 7.5 | 6.5 | 6.5 |
7 | 6 | 6-7 | 6 | 6 |
6 | 5.5 | 5.5 | 5.5 | 5-5.5 |
5 | 5 | 5 | 5 | 4-4.5 |
4 | 4-4.5 | 4.5 | 4-4.5 | 3.5 |
*******************************************************************************************
برای مشاهده شرایط کلاس آنلاین آیلتس در موسسه زبان تات روی لینک های زیر کلیک کنید :
آموزش رایتینگ آیلتس
کلاس ریدینگ آیلتس
کلاس اسپیکینگ آیلتس
آموزش لیسنینگ آیلتس
آموزش لغات آیلتس
*******************************************************************************************
نحوه معادل سازی مدرک CLB به مدارک دیگر
مدرک CLB نوعی مدرک زبان است که برای مهاجرت به کانادا استفاده میشود. در این مطلب قصد داریم درباره این مدرک و چگونگی معادل سازی آن به مدارک دیگر صحبت کنیم.
تطبیق مدرک TCF با CLB
آزمون TCF کانادا برای همه افراد 16 ساله به بالا، صرف نظر از ملیت یا زبان مادری آنها است که باید سطح زبان فرانسه خود را به عنوان بخشی از فرآیند مهاجرت اقتصادی به کانادا یا دریافت شهروندی کانادا تایید کنند. برای این آزمون باید درخواستی را به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ارسال کنید. این آزمون برای پشتیبانی از درخواست مهاجرت به استان کبک (Québec) در کانادا طراحی شده است.
آزمون TCF کانادا از 4 ماژول تشکیل شده است که در مجموع 2 ساعت و 47 دقیقه طول می کشد و مهارتهای عمومی زبان فرانسه را ارزیابی میکند:
- آزمون شنیداری: 39 سوال چند گزینه ای
- آزمون درک مطلب: 39 سوال چند گزینه ای
- آزمون مهارتهای نوشتاری: 3 تمرین
- آزمون گفتاری: 3 تمرین
این آزمون 6 سطح گوناگون دارد که عبارتند از:
- A1(سطح مقدماتی و بازه نمرهبندی از ۱۰۱ تا ۱۹۹)
- A2(سطح متوسط رو به پایین و بازه نمرهبندی از ۲۰۰ تا ۲۹۹)
- B1(سطح متوسط و بازه نمرهبندی از ۳۰۰ تا ۳۹۹)
- B2(سطح متوسط رو به بالا و بازه نمرهبندی ۴۰۰ تا ۴۹۹)
- C1(سطح پیشرفته و بازه نمرهبندی ۵۰۰ تا ۵۹۹)
- C2(از لحاظ تفسیری برتر و از لحاظ نمرهبندی ۶۰۰ تا ۶۹۹)
حال که بطور کلی با آزمون TCF کانادا آشنا شدید، برای تطبیق مدرک TCF با CLB به جدول زیر توجه کنید:
CLB level | Written skills | Verbal skills | Reading comprehension | Listening comprehension |
10-12 | C1-C2 | C1-C2 | C1-C2 | C1-C2 |
9 | C1 | C1 | C1 | C1 |
8 | B2 | B2 | B2-C1 | C1 |
7 | B2 | B2 | B2 | B2-C1 |
6 | B1 | B1 | B2 | B1-B2 |
5 | B1 | B1 | B1-B2 | B1 |
4 | A2 | A2 | B1 | B1 |
تطبیق مدرک TEF با CLB
ابتدا بهتر است بدانیم آزمون TEF چیست؟ سپس به نحوه معادلسازی آن با آزمون CLB میپردازیم.
TEF مخفف Test d’évaluation du français است. این آزمون دانش و تسلط شما به زبان فرانسه را ارزیابی میکند. سازمان TEF اتاق بازرگانی پاریس یا همان Chambre de commerce et d’industrie de Paris (CCIP) است.
اگر میخواهید در یکی از دانشگاههای فرانسه تحصیل کنید و مدرک لیسانس را گذراندهاید و قبول نشدهاید، باید حداقل در سطح B2 تست بزنید. حتی اگر شما یک شهروند فرانسوی هستید و “le bac” ندارید، باید مهارت های نوشتاری و گفتاری خود را در زبان فرانسه سنجیده شود.
در صورت درخواست برای شهروندی فرانسه، به گواهی مهارت B1 فرانسه نیاز دارید. B1 همچنین برای زندگی یا کار در کانادا مورد نیاز است (مگر اینکه آمریکایی باشید، به دلیل ارتباط ویژه مهاجرت بین ایالات متحده و کانادا). اما کسانی که سعی در نقل مکان به کبک دارند به سطح بسیار بالاتری از مهارت نیاز دارند، حداقل C1. هنگام درخواست برای شغل در فرانسه، باید برای سطح B2 یا بالاتر برنامهریزی کنید.
TEF پنج حوزه از تواناییهای زبان شما را ارزیابی میکند، این پنج حوزه عبارتند از:
- ریدینگ: compréhension écrite (درک مطلب)
- لیسنینگ: compréhension orale (گوش دادن)
- رایتینگ: express écrite (مهارت نوشتاری)
- صحبت کردن: expression orale (بیان شفاهی)
- گرامر: grammaire (گرامر)
جدول تطبیق مدرک TEF با CLB
CLB Level | Speaking | Listening | Writing | Reading |
10 | 393-450 | 316-360 | 393-450 | 263-300 |
9 | 371-392 | 298-315 | 371-392 | 248-262 |
8 | 349-370 | 280-297 | 349-370 | 233-247 |
7 | 310-348 | 249-279 | 310-348 | 207-232 |
6 | 271-309 | 217-248 | 271-309 | 181-206 |
5 | 226-270 | 181-216 | 226-270 | 151-180 |
4 | 181-225 | 145-180 | 181-225 | 121-150 |
البته لازم به ذکر است که سازمان TEF کانادا آخرین بخش را نادیده میگیرد، زیرا برای مقامات مهاجرت تسلط بر چهار مورد اول مهمتر است.
تطبیق مدرک CELPIP با CLB
The Canadian English Language Proficiency Index Program (CELPIP) یک آزمون عمومی مهارت زبان انگلیسی است. آزمون CELPIP به شرکت کنندگان در آزمون اجازه می دهد تا توانایی خود را در عملکرد به زبان انگلیسی نشان دهند.
این آزمون به طور واضح، دقیق و دقیق توانایی های انگلیسی آزمون شونده را در موقعیت های مختلف روزمره ارزیابی میکند، مانند برقراری ارتباط با همکاران در محل کار، تعامل با دوستان، درک اخبار، و تفسیر و پاسخ به نوشتهها.
مدرک CELPIP شامل دو نوع GENERAL و LS که هر یک برای موارد استفاده خاصی دارند. آزمون GENERAL آزمون تایید شده IRCC برای درخواستهای اقامت دائم و آزمون LS آزمون تایید شده IRCC برای درخواستهای شهروندی کانادا است.
جدول تطبیق مدرک CELPIP با CLB
CBL Level | Speaking | Listening | Writing | Reading |
10 | 10 | 101 | 101 | 10 |
9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
معادل سازی CLB با تافل
آزمون تافل (TOEFL) یکی از محبوب ترین آزمون های زبان انگلیسی در جهان است. تقریباً تمام دانشگاه های انگلیسی زبان تافل را به عنوان معیاری برای شایستگی در استفاده مؤثر از زبان انگلیسی قبول دارند. این آزمون سه نوع دارد که عبارتند از:
- PBT – Paper-based Test: آزمون کاغذی
- CBT – Computer-based Test: آزمون کامپیوتری
- IBT – Internet-based Test: آزمون اینترنتی
با این حال، IRCC در برابر تافل برای مهاجرت به کانادا مقاومت نشان داد. در این بخش از مقاله با رسم یک جدول به مقایسه این آزمون با مدرک معیار زبان کانادا (CLB) میپردازیم.
برای تطبیق مدرک TOEFL با CLB به جدول زیر توجه کنید:
IBT | CBT | PBT | CLB Level |
0-30 | 0-30 | 0-310 | 0-1 |
33-60 | 33-60 | 310-343 | 1-2 |
19-29 | 63-90 | 347-393 | 3 |
30-40 | 93-120 | 397-433 | 4 |
41-52 | 123-150 | 437-473 | 5 |
53-64 | 153-180 | 477-510 | 6 |
65-78 | 183-210 | 513-547 | 7 |
79-95 | 213-240 | 550-587 | 8-9 |
96-120 | 243-300 | 590-677 | 10-12 |
آیا با سایر آزمون های زبان انگلیسی آشنایی دارید؟ آیا می دانید ممکن است دیگر آزمون های زبان انگلیسی برای شما پرکاربردتر باشند؟ با مطالعه مقاله های زیر اطلاعات جامعی در مورد انواع آزمون های زبان انگلیسی کسب کنید :
منابع و محل آزمون CLB
شاید متعجب شوید اگر بدانید هیچ مکانی برای آزمون CLB وجود ندارد! زیرا CLB در واقع آزمون نیست، بلکه تنها یک سیستم ارزیابی است که اداره مهاجرت کانادا برای سنجش سطح زبان مهاجران بزرگسال از آن استفاده میکند.
از آنجا که برای این مدرک آزمونی وجود ندارد، بنابراین منابع زیادی هم برای آن معرفی نشده است. این منابع عبارتند از:
- Helpful English for CLB 1-4 Students
- Helpful English for CLB 5-8 Students
- CLB Can Do Checklists
حداقل سطح مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا
برای مهاجرت به کانادا و تحت هر نوع برنامه مهاجرتی، باید حداقل نمره CLB 5 را کسب کرده باشید و در صورتی که استاندارد CLB امتیاز شما را کمتر از این سطح بداند، نه تنها برای تحصیل بلکه برای ارتباطات روزمره نیز مورد قبول نیست.
مدرک CLB مورد تأیید کدام کشورهاست؟
همانطور که میدانید CLB مخفف عبارت canadian language benchmark است. پس این مدرک تنها برای مهاجرت به کشور کانادا مورد پذیرش میباشد.
مطالعه مقالات زیر پیشنهاد می شود:
انواع مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت
نحوه نوشتن توصیه نامه
cv چیست؟
sop چیست؟
انواع آزمون آیلتس