همانطور که میدانید یکی از بخشهای آزمون آیلتس، بخش اسپیکینگ (Speaking) است. در این بخش که به صورت مصاحبه انفرادی با ممتحن انجام شده و سه قسمت را شامل میشود، توانایی هر داوطلب برای برقراری ارتباط مؤثر به زبان انگلیسی ارزیابی میشود.
- در قسمت اول، ممتحن خود را معرفی کرده و از داوطلب چند سوال شخصی میپرسد.
- در قسمت دوم، داوطلب کارتی را دریافت میکند که موضوعی روی آن نوشته شده و از او خواسته میشود که در مورد آن موضوع صحبت کند. سپس، ممتحن ممکن است یک یا دو سوال در رابطه با آن موضوع بپرسد.
- در قسمت پایانی، ممتحن و داوطلب به بحث گستردهتری در رابطه با موضوع قسمت دوم میپردازند.
* برای اینکه در مورد ساختار بخش اسپیکینگ (Speaking) بیشتر بدانید، میتوانید مقاله اسپیکینگ آیلتس چیست – همه چیز در مورد IELTS Speaking را بخوانید.
بدیهی است علاوه بر شناخت موضوعات مختلف مطرح شده در قسمتهای متعدد بخش اسپیکینگ (به مقاله موضوعات اسپیکینگ آیلتس [46 موضوع اسپیکینگ] رجوع کنید)، نحوه آمادگی و تمرین برای هر کدام از این قسمتها و چگونگی پاسخدهی به هریک از آنها، آگاهی از نحوه نمرهدهی اسپیکینگ آیلتس و معیارهای مختلف بکاررفته برای این منظور نیز میتواند نقش بسزایی در آمادگی کارآمد و هدفمند شما برای این بخش از آزمون آیلتس، تمرین بر اساس معیارهای موجود و بالا رفتن اعتماد به نفس شما در روز آزمون ایفا کند.
به همین دلیل، ما در این مقاله به بررسی فرآیند ارزیابی و معیارهای محاسبه نمره اسپیکینگ آیلتس میپردازیم، و در نهایت، نکات و راهکارهای مفید موجود برای افزایش نمره اسپیکینگ آیلتس نیز ارائه میشود.
نمره بخش اسپیکینگ (Speaking) آیلتس
بخش اسپیکینگ در هر دو آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس مشابه بوده، و همانند سایر بخشهای آزمون آیلتس، نمره بخش اسپیکینگ نیز براساس عملکرد داوطلب در هر یک از معیارهای موجود برای نمرهدهی و با توجه به روشی که در ادامه به طور کامل توضیح داده خواهد شد بین 0 تا 9 محاسبه میشود.
تردیدی وجود ندارد که اگر بخواهید نمره بالایی در بخش اسپیکینگ آیلتس بگیرید باید با این معیارها کاملاً آشنا باشید تا بتوانید در روز آزمون بر آن اساس عمل کنید و نظر و توجه ممتحن را تاحد امکان جلب نمایید.
معیارهای نمرهدهی اسپیکینگ آیلتس
چهار معیار کلیدی برای ارزیابی نحوه عملکرد هر داوطلب در بخش اسپیکینگ آیلتس وجود دارد و هر کدام از این معیارها 25 درصد از کل نمره اسپیکینگ را شکل میدهند. در ادامه به توصیف دقیق این معیارها پرداخته شده است:
1. معیار روانی و انسجام (Fluency & Coherence)
روانی (Fluency) به معنای سهولت صحبت کردن طولانی بدون تردید، مکث یا تکرار است. برای اینکه گفته شود شما روان صحبت میکنید باید بیان شما طبیعی به نظر برسد و بتوانید پیام خود را طوری انتقال دهید که شنونده آن را به راحتی درک کند.
از سوی دیگر انسجام (Coherence) به معنای بسط منطقی ایدهها و ارتباط آنها در درون و بین جملات است. به عبارت دیگر، انسجام به این معناست که آیا شما میتوانید هنگام صحبت کردن ایدههای خود را با کلمات و عبارات مناسب به هم پیوند دهد، به طوری که شنونده بتواند به راحتی ایدهها و نظرات شما را بفهمد و دنبال کند.
*** عوامل کلیدی که باعث میشوند روانی و انسجام گفتار شما بالاتر به نظر برسد عبارتند از:
- توانایی برای ادامه دادن صحبت در مورد موضوع بدون وجود مکث، تکرار یا اصلاح بیش از حد اشتباهات
- درک موضوع و ارائه ایدههای منطقی مرتبط با آن و در عین حال بسط نکات بیان شده
- بکارگیری طیف وسیعی از کلمات پیونددهنده و سایر راهبردها برای ارائه ایدههای خود
- اصلاح اشتباهات در صورت نیاز، اما به میزان محدود
- مکث میتواند به محتوا (جستجوی ایدهها) مربوط باشد، اما مکث در حوزه کاربرد زبان باید به حداقل برسد
- اجتناب از تکرار کلمات یا عباراتی که اغلب به عنوان «پرکننده» برای روانی گفتار استفاده میشوند. برای مثال، کلماتی از قبیل like ، you know، well، hmm و غیره.
2. معیار دامنه واژگان (Lexical Resource)
این معیار به دامنه واژگان بکار رفته اشاره دارد. برای اینکه بتوانید از نظر این معیار عملکرد خوبی داشته باشید باید طیف وسیعی از واژگان، از جمله عبارات نه چندان رایج و اصطلاحات، را به طور طبیعی در گفتار خود بکار بگیرید.
*** عوامل کلیدی که کمک می کنند دامنه واژگان شما گسترده به نظر برسد و نظر مثبت ممتحن در این حوزه جلب شود عبارتند از:
- استفاده مناسب و طبیعی از کلمات غیر رایج
- توانایی برای پارافریز کردن (بیان یک ایده با کلمات مختلف) با استفاده از طیف وسیعی از کلمات و عبارات به منظور جلوگیری از تکرار
- بکارگیری دقیق افعال عبارتی و اصطلاحات
- بکارگیری دقیق کالوکیشنها، برای مثال go shopping به جای do shopping
- انتخاب کلمه مناسب برای انتقال درست مفاهیم. به عنوان مثال، slim معنای مثبتی دارد، در حالی که skinny اغلب به صورت منفی بکار بسته شود.
3. معیار دامنه و صحت ساختارهای گرامری (Grammatical Range and Accuracy)
به بیان ساده، این معیار به معنای استفاده دقیق از انواع ساختارهای گرامری است. بیان جملات دقیق با طیف محدودی از ساختارهای گرامری برای تحقق این معیار و کسب نمره بالا کافی نیست. شما باید نشان دهید که می توانید ترکیب خوبی از ساختارهای گرامری مختلف را به طور دقیق بکار بگیرید.
*** عواملی که عمدتاً نشان میدهند شما میتوانید الزامات این معیار را محقق سازید و از سواد گرامری مطلوبی برخوردارید عبارتند از:
- بکارگیری ترکیبی متوازنی از جملات ساده، مرکب و پیچیده
- بکارگیری طیف گستردهای از جملات با زمانهای مختلف (گذشته، حال، آینده، استمراری،…)
- استفاده از افعال کمکی معین (modals) برای عملکردهای مختلف
- استفاده از ارجاع و ربطدهندهها برای پیوند دادن دو یا چند ایده
- بکارگیری جملهوارههای فرعی و نسبی
- استفاده از صفات تفضیلی و عالی (superlative and comparative adjectives)
- استفاده درست و مناسب از جملات معلوم و مجهول
- استفاده از جملات شرطی برای بیان حدس و گمان و صحبت در مورد رویدادهای غیرقابل تغییرگذشته یا رویدادهای فرضی
4. معیار تلفظ (Pronunciation)
تلفظ را نباید با لهجه (accent) اشتباه گرفت. در آزمون آیلتس از شما انتظار نمیرود که با لهجه خاصی صحبت کنید. بلکه معیار موجود این است که شما باید طوری صحبت کنید که گفتارتان آشکارا قابل درک باشد، بدون اینکه شنونده مجبور باشد روی هر کلمهای که به زبان میآورید تمرکز کند.
*** عوامل مختلف دخیل در تحقق معیار تلفظ عبارتند از:
- بیان صحیح هر یک از صداها (واجها)
- بکارگیری درست اصوات قوی و ضعیف در جملات
- استفاده از تاکید (stress) در جای مناسب خود در یک کلمه و جمله
- داشتن لحن مناسب برای انتقال درست احساسات
- پیوند دادن صداها به هم برای روان بودن گفتار
- استفاده از ترکیب درست مکث و تاکید (stress) به منظور تمرکز و تاکید بر بخشهایی از جملات
نحوه تعیین نمرۀ اسپیکینگ آیلتس بر اساس معیارهای نمرهدهی
در این بخش توضیح داده شده است که در صورت وجود کدام ویژگیها در گفتار شما، نمرات 9 تا 0 براساس معیارهای نمرهدهی شرح داده شده در بالا به مهارت اسپیکینگ شما در آزمون آیلتس اختصاص داده میشوند:
نمره 9 برای اسپیکینگ آیلتس |
- روانی و انسجام :
گفتار روان بوده و تنها گاهی تکرار و اصلاح اشتباهات وجود دارد.
هر مکثی که پیش میآید فقط برای ارائه مطالب بعدی است و نه برای یافتن کلمات یا ساختار گرامری.
گفتار متناسب با موقعیت است و ربطدهندهها کاملاً قابل قبول هستند.
بسط موضوع کاملاً منسجم و به طور مناسب انجام میشود. |
- دامنه واژگان :
انعطافپذیری بالا و استفاده دقیق از واژگان در همه زمینهها وجود دارد.
به صورت مداوم از واژگان دقیق و اصطلاحات استفاده میشود. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری :
صرف نظر از «اشتباهاتی» که مشخصه گفتار افراد بومی نیز هستند، ساختارهای گرامری همواره درست و دقیق بکار بسته میشوند. |
- تلفظ :
طیف گستردهای از ویژگیهای واجی برای انتقال معنای دقیق بکار بسته میشود.
استفاده مداوم و انعطافپذیر از ویژگیهای گفتار متصل در سراسر گفتار داوطلب دیده میشود.
کل گفتار را میتوان بدون زحمت درک کرد.
لهجه هیچ تاثیری در قابل فهم بودن گفتار ندارد. |
نمره 8 برای اسپیکینگ آیلتس |
- روانی و انسجام :
گفتار روان بوده و تنها گاهی تکرار و اصلاح اشتباهات وجود دارد.
مکث ممکن است گاهی برای یافتن کلمات یا ساختارگرامری استفاده شود، اما بخش عمدهای از آن مربوط به محتوا است.
بسط موضوع منسجم، مناسب و مرتبط است. |
- دامنه واژگان :
دامنه واژگان گسترده بوده، و به آسانی و به طور انعطافپذیر برای بحث در مورد همه موضوعات و انتقال معنای دقیق بکار بسته میشوند.
استفاده ماهرانه از واژگان نه چندان رایج و اصطلاحات، علیرغم انتخاب نادرست گاه به گاه کلمات و کالوکیشنها، وجود دارد.
از پارافریز در صورت لزوم به صورت مؤثر استفاده میشود. |
- دامنه و صحت:
ساختارهای گرامری
طیف گسترده ای از ساختارهای گرامری به طور انعطافپذیر استفاده میشود.
اکثر جملات بدون خطا هستند.
اشتباهات گاه به گاه و خطاهای جزئی رخ میدهد، هرچند ممکن است چند خطای اساسی نیز وجود داشته باشند. |
- تلفظ
طیف گستردهای از ویژگیهای واجی برای انتقال معنای دقیق بکار بسته میشود.
ریتم مناسب بوده و استفاده انعطافپذیر از تاکید و آهنگ صدا در جملات طولانی، علیرغم خطاهای گاه به گاه، وجود دارد.
در کل گفتار به راحتی قابل درک است.
لهجه کمترین تأثیر را بر قابل فهم بودن گفتار دارد. |
نمره 7 برای اسپیکینگ آیلتس |
- روانی و انسجام
توانایی برای ادامه دادن صحبت و ارائه گفتار طولانی بدون تلاش قابل توجه وجود دارد.
مکث، تکرار و/یا اصلاح اشتباهات ممکن است گاهی رخ دهد، که اغلب در وسط جمله بوده و نشان دهنده مشکلات در یافتن ساختار زبانی مناسب است. با این حال، آنها بر انسجام گفتار تأثیری ندارند.
استفاده انعطافپذیر از عبارات اشارهای مانند then، now، well، oh، پیونددهندهها و ربطدهندها وجود دارد. |
- دامنه واژگان
واژگان به طور انعطافپذیر برای بحث در مورد موضوعات مختلف استفاده میشوند.
تاحدودی توانایی برای استفاده از واژگان نه چندان رایج و اصطلاحات و آگاهی از کالوکیشنها وجود دارد، هر چند گاهی اشتباهاتی نیز رخ میدهد.
از پارافریز در صورت لزوم به صورت مؤثر استفاده میشود. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
طیف وسیعی از ساختارها به طور انعطافپذیر استفاده میشود. جملات معمولاً بدون خطا هستند.
جملات ساده و پیچیده، با وجود برخی خطاها، به طور موثر بکار بسته میشوند. چند خطای اساسی همچنان وجود دارد. |
- تلفظ
تمام ویژگیهای مثبت نمره 6 در حوزه تلفظ و برخی از ویژگیهای مثبت نمره 8، اما نه همه آنها، وجود دارد. |
نمره 6 برای اسپیکینگ |
- روانی و انسجام
توانایی برای ادامه دادن صحبت و تمایل برای صحبت طولانی وجود دارد
انسجام ممکن است گاهی در نتیجه مکث، تکرار و/یا اصلاح اشتباهات از بین برود.
طیفی از عبارات اشارهای، پیونددهندهها و ربطدهندها بکار بسته میشود، هرچند که همیشه اینکار به درستی انجام نمیشود. |
- دامنه واژگان
گستره واژگان برای بحث طولانی درباره موضوعات مطرح شده کافی است
استفاده از واژگان ممکن است نامناسب باشد اما معنا واضح است.
به طور کلی داوطلب میتواند جملات را به طرز موفقیتآمیزی پارافریز کند. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
ترکیبی از جملات کوتاه و پیچیده بیان میشود و انواع ساختارهای گرامری با انعطافپذیری محدود بکار میروند.
اگرچه خطاها اغلب در ساختارهای پیچیده رخ میدهند، اما به ندرت مانع از برقراری ارتباط میشوند. |
- تلفظ
طیف وسیعی از ویژگیهای واجی استفاده میشود، اما کنترل آنها متغیر است.
به طور کلی، کلمات به طرز مناسبی در کنار هم قرار داده میشوند، اما ریتم کلام ممکن است تحت تاثیر عدم بکارگیری تاکید (stress) در فواصل منظم و/یا سرعت بالای گفتار قرار گیرد.
استفاده موثر از آهنگ صدا و تاکید وجود دارد، اما اینکار پایدار نیست.
کلمات یا واجها ممکن است اشتباه تلفظ شوند، اما این موضوع باعث عدم وضوح گاه به گاه گفتار میشود.
به طور کلی می توان بدون تلاش زیاد گفتار داوطلب را درک کرد. |
نمره 5 برای اسپیکینگ |
- روانی و انسجام
معمولاً داوطلب قادر به ادامه دادن صحبت است، اما برای انجام این کار به تکرار و اصلاح اشتباهات و/یا گفتار آهسته متکی است.
مکثها اغلب با جستجوی واژگان و ساختارهای گرامری نسبتاً ابتدایی در وسط جملات همراه است.
استفاده بیش از حد از عبارات اشارهای، پیونددهندهها و ربطدهندها وجود دارد.
جملات پیچیدهتر معمولاً به صورت روان بیان نمیشوند، اما جملات سادهتر روان بیان میشوند. |
- دامنه واژگان
گستره واژگان برای بحث در مورد موضوعات آشنا و ناآشنا کافی است، اما انعطاف پذیری محدودی وجود دارد.
تلاش برای پارافریز کردن وجود دارد، اما همیشه موفقیتآمیز نیست. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
جملاتی با ساختار ابتدایی به صورت دقیق و کنترل شده بکار میروند.
تلاش برای استفاده از ساختارهای پیچیده وجود دارد، اما تعداد آنها محدود است و تقریباً همیشه اشتباهاتی را شامل میشوند و ممکن است به بیان مجدد نیاز داشته باشند. |
- تلفظ
تمام ویژگیهای مثبت نمره 4 در حوزه تلفظ و برخی از ویژگیهای مثبت نمره 6، اما نه همه آنها، وجود دارد. |
نمره 4 برای اسپیکینگ |
- روانی و انسجام
داوطلب بدون مکث های قابل توجه نمیتواند به گفتار خود ادامه داد.
سرعت گفتار ممکن است با تکرارهای مکرر کند شود.
تصحیح اشتباهات بهطور مکرر وجود دارد.
داوطلب میتواند جملات ساده را به هم پیوند دهد، اما اغلب اینکار را با استفاده مکرر از ربطدهندهها انجام میدهد.
خطاهایی در انسجام گفتار وجود دارد. |
- دامنه واژگان
واژگان کافی برای موضوعات آشنا بکار میرود، اما داوطلب تنها میتواند معانی ابتدایی را در موضوعات ناآشنا انتقال دهد.
انتخاب کلمات نامناسب بوده و اشتباهات مکرر در این حوزه وجود دارد.
داوطلب به ندرت برای پارافریز کردن تلاش میکند. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
داوطلب میتواند جملاتی با ساختار ابتدایی را بیان کند و تنها جملات کوتاه بدون خطا هستند.
جملهوارههای فرعی به ندرت بکار بسته میشوند و به طور کلی، جملات کوتاه هستند، ساختارهای گرامری تکراری بوده و خطاهای مکرر وجود دارند. |
- تلفظ
از برخی ویژگیهای واج شناختی قابل قبول استفاده میشود، اما تعداد آنها محدود است.
کلمات به طرز قابل قبولی در کنار هم بیان میشوند، اما وقفه های مکرری در ریتم کلی گفتار وجود دارد.
تلاش برای استفاده از آهنگ صدا و تاکید وجود دارد، اما کنترل آنها بطرز محدودی صورت میپذیرد.
تک تک کلمات یا واج ها اغلب اشتباه تلفظ میشوند و همین امر باعث عدم وضوح گفتار میشود.
برای درک گفتار، شنونده نیاز به تلاش دارد و ممکن است تکههایی از گفتار قابل درک نباشد. |
نمره 3 برای اسپیکینگ |
- روانی و انسجام
مکث های مکرر و گاه طولانی در حین جستجوی کلمات رخ میدهد.
توانایی محدود برای پیوند دادن جملات ساده و فراتر رفتن از پاسخ های ساده به سوالات وجود دارد.
اغلب داوطلب قادر به انتقال پیام اصلی نیست. |
- دامنه واژگان
گستره واژگان بکاررفته محدود به واژگان ساده است که در درجه اول برای انتقال اطلاعات شخصی بکاربسته میشوند.
واژگان بکاررفته برای موضوعات ناآشنا ناکافی است. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
تلاش میشود جملاتی با ساختار ابتدایی بیان شود. اما اشتباهات گرامری، جز در عبارات ظاهراً حفظ شده، بسیار زیاد است. |
- تلفظ
برخی از ویژگیهای نمره 2 در حوزه تلفظ و برخی از ویژگیهای مثبت نمره 4، اما نه همه آنها، وجود دارد. |
نمره 2 برای اسپیکینگ |
- روانی و انسجام
مکث های طولانی تقریباً قبل از هر کلمه وجود دارد.
کلمات مجزا ممکن است قابل تشخیص باشند، اما گفتار تقریباً هیچ انسجامی ندارد. |
- دامنه واژگان
گستره واژگان بکاررفته بسیار محدود است. گفتار از کلمات مجزا یا جملات حفظ شده تشکیل شده است.
بدون استفاده از حالات چهره و ایما و اشاره، برقراری ارتباط به میزان اندک امکانپذیر است. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
نشانهای از جملاتی با ساختارهای ابتدایی وجود ندارد |
- تلفظ
تعداد ویژگیهای واج شناختی قابل قبول بکاررفته محدود است
مشکلات کلی موجود، تلاش برای ارائه گفتار متصل را با مشکل مواجه میکند.
تک تک کلمات و واج ها عمدتاً اشتباه تلفظ میشوند و معنای اندکی منتقل میشود.
اغلب گفتار نامفهوم است |
نمره 1 برای اسپیکینگ |
- روانی و انسجام
اساساً هیچ کدام از ویژگیهای مرتبط با روانی گفتار وجود ندارد.
گفتار کاملاً نامنسجم است |
- دامنه واژگان
تنها چندین کلمه مجزا بکاربسته میشوند، بدون اینکه اصلاً گستره واژگانی وجود داشته باشد
امکان برقراری ارتباط وجود ندارد |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
هیچ ساختار زبانی قابل توجهی بکار نمیرود، مگر جملات به خاطر سپرده شده. |
- تلفظ
داوطلب میتواند گاهی کلمات و واجهای مجزای قابل تشخیص را بیان کند، اما هیچ معنای کلی انتقال نمییابد.
بطور کلی گفتار غیرقابل فهم است. |
نمره 0 برای اسپیکینگ |
داوطلب در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس شرکت نکرده است |
نحوه محاسبه نمره کل اسپیکینگ آیلتس
همانطور که قبلاً گفته شد، هر کدام از معیارهای بکاررفته برای نمرهدهی 25 درصد از نمره کل اسپیکینگ را شکل میدهند. به عبارت دیگر، برای تعیین نمره کل اسپیکینگ آیلتس، میانگین نمرات داده شده به هر داوطلب در هر یک از این معیارها محاسبه شده و عدد نهایی بدست آمده در صورت نیاز گِرد میشود.
به مثال زیر به عنوان نمونه توجه کنید:
معیار | نمره داوطلب |
روانی و انسجام | 6 |
دامنه واژگان | 7 |
دامنه و صحت ساختارهای گرامری | 7 |
تلفظ | 7 |
نمره کل= (7+7+7+6) ÷ 4= 6.75
عدد بدست آمده، یعنی 6.75، گرد شده و نمره 6.5 به عنوان نمره کل اسپیکینگ داوطلب در نظر گرفته میشود.
*************************************************************************************
مطالعه مقاله های زیر میتواند شما را به مسیر درست راهنمایی کند :
نحوه محاسبه نمره آیلتس
نمره آیلتس دانشگاه های مختلف
*************************************************************************************
راهکارهای مفید برای افزایش نمره اسپیکینگ آیلتس
*** معیارهای ارزیابی را مطالعه کنید
یکی از بهترین راهکارها برای بهبود نمره اسپیکینگ آیلتس این است که بفهمید ممتحن به دنبال چه چیزی است و چه چیزی نظر مثبت وی را به خود جلب میکند. معیارهای ارزیابی دقیقاً نشان میدهند که برای دستیابی به نمرات بالا چه مهارتهایی لازم است. پس بهتر است معیارهای ارزیابی را بررسی کنید و هر مهارتی را که فکر میکنید نیاز به تقویت دارد بیشتر تمرین کنید.
*** تاحدامکان از بکارگیری کلمات پُرکننده اجتناب کنید
وقتی به زبان دیگری صحبت میکنید، گاهی فکر کردن و یافتن کلمات مناسب زمان میبرد. سعی کنید از به کار بردن کلمات «پُرکننده» مانند «um»، «er» و «ah» در هنگام فکر کردن خودداری کنید. هرچند ترک این عادت ممکن است برای شما دشوار باشد، اما باید بدانید که بکارگیری این کلمات میتوانند حواس شنونده را پرت کنند و ممکن است به نمره پایینتر در معیار روانی و انسجام منجر شود.
*** پاسخ های خود را بسط دهید
پاسخهای کوتاه ممکن است گاهی برای یک مکالمه ساده مناسب باشند، اما در طول آزمون اسپیکینگ آیلتس، ممتحن میخواهد تا حد امکان صحبتهای شما را بشنود. بسط پاسخها و ادامه مکالمه میتواند به ممتحن نشان دهد که شما توانایی به اشتراکگذاری ایدهها و نظرات کاملاً بسط یافته را دارید.
*** خود را غرق در مکالمه انگلیسی کنید
یکی از بهترین راهکارها برای بهبود مهارت تلفظ این است که تا جایی که میتوانید به زبان انگلیسی گوش دهید. تماشای برنامههای تلویزیونی به زبان انگلیسی (در صورت نیاز به همراه زیرنویس) و گوش دادن به پادکستها و موسیقیهای انگلیسی فعالیتهای سرگرم کنندهای هستند که میتوانند به شما در یادگیری تلفظ صحیح کلمات و افزایش تسلط کلی شما کمک کنند.چ
*** مجموعهای از ساختارهای گرامری متنوع را بکار ببرید
آزمون اسپیکینگ آیلتس فرصتی عالی برای نشان دادن توانایی شما در بکارگیری طیف وسیعی از ساختارهای گرامری مختلف است. یک روش آسان برای ایجاد جملات پیچیدهتر، تمرین اتصال جملات ساده است.
برای مثال، دو جمله ساده زیر را در نظر بگیرید:
– I met a friend for lunch
– We went to a cafe.
این دو جمله را میتوان به ترتیب زیر ترکیب کرد و جمله پیچیدهتری را بوجود آورد:
– I met a friend for lunch today and we went to a cafe.
بکارگیری ترکیبی از ساختارهای ساده و پیچیده می تواند به شما کمک کند تا نمره بالاتری را در معیار دامنه و صحت ساختارهای گرامری بدست آورید.
*** تا جایی که برای شما ممکن است انگلیسی صحبت کنید
بدیهی است هر چه بیشتر با دوستان و اطرافیان خود انگلیسی صحبت کنید، توانایی بحث در مورد طیف وسیعی از موضوعات در شما تقویت میشود و همین امر میتواند به شما کمک کند تا در معیار دامنه واژگان نمره بالاتری کسب کنید.
*** پارافریز کردن ایدههای خود را تمرین کنید
ممتحن معمولاً توانایی شما برای استفاده طبیعی از کلمات نه چندان رایج و اصطلاحات را ارزیابی میکنند. یکی از راهکارهای بهبود دایره لغات و طبیعی به نظر رسیدن گفتار این است که جملات و ایدههای خود را پارافریز کنید. بهجای تکرار پاسخهای یکسان به سؤالات رایج، کلمات دیگری با معانی مشابه را جستجو کنید و به چند روش مختلف پاسخ دهید.
*** هنگام تمرین صحبتهای خود را ضبط کنید
به هنگام تمرین، صدای خود را ضبط کنید و سپس به آن گوش دهید. شنیدن صحبتهای خودتان میتواند به شما کمک کند تا کلماتی را که در آنها تُپق میزنید، تلفظشان برای شما دشوار است یا بیش از حد از آنها استفاده میکنید را شناسایی نمایید.
*** یک نفر دوست یا همراه برای تمرین پیدا کنید
اگر شخص دیگری را میشناسید که برای آیلتس آماده میشود، چند جلسه تمرین را با هم ترتیب دهید. سعی کنید در طول جلسات تمرین فقط به زبان انگلیسی صحبت کنید، چند بازی در خصوص درک مطلب ترتیب دهید و در مورد مهارتهای صحبت کردن خود به یکدیگر بازخورد دهید.
*** از یک فرد حرفهای و متخصص کمک بگیرید
شما میتوانید از کلاسهای آموزشی و اساتید باتجربه آزمون آیلتس برای تقویت مهارت اسپیکینگ خود کمک بگیرید. بدیهی است تمرینات انجام شده در چنین کلاسهایی، بحثهایی که با استاد مربوطه و سایر دانشجویان در مورد موضوعات مختلف انجام میشود، و همچنین راهکارهای مفید و موثر ارائه شده در این کلاسها میتواند به افزایش تسلط شما منجر شود. آکادمی تات در دورههای آموزش اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking) این فرصت منحصر به فرد را برای شما فراهم میکند.
در نهایت، برای آشنایی هر چه بهتر با روشهای یا تکنیک های تقویت مهارت اسپیکینگ میتوانید مقاله [تقویت اسپیکینگ آیلتس با معرفی 12 روش کاربردی] و یا مقاله [آشنایی با تکنیک های اسپیکینگ آیلتس] را مطالعه نمایید.
مطالعه مقالات زیر پیشنهاد می شود:
محاسبه نمره رایتینگ آیلتس
کارنامه آیلتس
چطور آیلتس 6 و 6.5 بگیریم؟
چطور آیلتس ۷ بگیریم؟
چگونه آیلتس 5 بگیریم؟
گرفتن آیلتس 8 چگونه است؟
چگونه آیلتس ۹ بگیریم؟