آکادمی زبان تات در این مقاله پروپیمان به سراغ بحث نمره آیلتس رفته و شرایط نمرهدهی را به تفکیک مهارتهای چهارگانه بررسی کرده است.
هر بخش از آزمون IELTS قواعدی مختص به خودش دارد که آشنایی با آنها برای کسانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند ضروری است. با ما همراه باشید تا با اصول نمره دهی آیلتس آشنا شویم.
آزمون آیلتس از چند نمره است؟
در آزمون آیلتس، توانایی هر شرکتکننده در چهار مهارت یا بخش مختلف مورد سنجش قرار می گیرد: شنیدن یا لیسنینگ (Listening)، خواندن یا ریدینگ (Reading)، نوشتن یا رایتینگ (Writing) و مکالمه یا اسپیکینگ (Speaking). در این آزمون، به عملکرد فرد در هر کدام از این مهارت ها نمرهای از 0 تا 9 داده میشود. این نمرهها یا عدد کامل هستند (مثل ۶) یا نیم واحد اعشار دارند (مثل ۶.۵).
برای محاسبه نمره کلی آیلتس، از این چهار نمره میانگین میگیرند که نتیجه هم عددی بین صفر تا ۹ خواهد بود. توجه کنید که وزن یا همان ضریب این مهارتها یا یکدیگر برابر است. سپس این میانگین باید به نزدیکترین نمره کامل یا نیم نمره گرد شود تا بهطور مثال به نمرهای مثل ۶ یا ۷.۵ برسیم. در این میان میانگین منتهی به ۰.۲۵ به ۰.۵ و نمره منتهی به ۰.۷۵ به اولین عدد صحیح بعدی گرد میشود.
به هرکدام از نمرات چهارگانه و همینطور نمره کلی آیلتس در مقیاس صفر تا ۹، اصطلاحاً نمره باند یا باند (Band) میگویند؛ مثلا باند ۲ و باند ۵ بهترتیب یعنی نمره ۲ و نمره ۵.
درحال حاضر چهار نوع آزمون آیلتس در دنیا وجود دارد:
- آیلتس جنرال (IELTS General Training): برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان، شرکت در دورههای آموزشی غیر دانشگاهی این کشورها، ارتقاء شغلی و غیره.
- آیلتس آکادمیک (IELTS Academic): ویژه تحصیل در دانشگاههای کشورهای انگلیسی زبان یا دانشگاههای انگلیسی زبان کشورهای دیگر.
- آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills): نسخهای از آزمون آیلتس که بخش نوشتن و خواندن ندارد. این نوع آیلتس مختص کسانی است که برای درخواست ویزا یا مهاجرت یا موارد اینچنینی باید نشان دهند که از توانایی کافی در گفتگو و شنیدار زبان انگلیسی برخوردار هستند.
- آیلتس یوکی وی (IELTS UKVI): تنها مدرک آیلتس مورد تأیید دولت انگلستان برای مهاجرت به این کشور.
مطالعه مقاله نمره آیلتس دانشگاه های مختلف به شما پیشنهاد میشود.
در حالت کلی در آزمون آیلتس عملاً چیزی به نام نمره قبولی نداریم؛ بلکه نمرهای مناسب است که با هدف فرد همخوانی داشته باشد. بهعبارتی این دانشگاه، مؤسسه آموزشی، سازمان، شرکت یا اداره یا کلاً کشور مقصد است که نمره قابل قبول را تعیین میکند و برای راهیابی به هرکدام باید کف نمره آیلتس مدنظر آن را به دست بیاوریم. البته این سؤال که آیلتس چند نمره دارد یک استثناء هم دارد. در آزمون آیلتس لایف اسکیلز که در سه سطح مختلف انجام میشود بهجای نمره، قبولی یا مردودی داریم.
آیا آزمون آیلتس نمره منفی دارد؟
اگر این سوال که آزمون آیلتس نمره منفی دارد یا خیر، باید بگوییم پاسخ منفی است. این بدان معناست که برای پاسخ های نادرست امتیاز از دست نخواهید داد. در عوض، امتیاز شما فقط بر اساس تعداد پاسخ های صحیحی است که ارائه می دهید. به همین دلیل است که به شما توصیه می کنند هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید، حتی اگر در مورد صحیح بودن پاسخ خود مطمئن نیستید
نمره بندی آیلتس به تفکیک (توضیحات به همراه جدول)
گفتیم که بازه نمرات هر چهار بخش آزمون از ۰ تا ۹ است، ولی دو بخش لیسنینگ و ریدینگ یک «نمره خام» دارند که مطابق با دیگر روشهای نمرهدهی نیست و در اصطلاح عامیانهتر میتوان گفت که ساز خودش را میزند. اما نمره خام این بخشهای امتحان آیلتس از چند نمره است؟ نمره خام این دو مهارت از ۴۰ است و سپس به مقیاس ۰ تا ۹ تبدیل میشود.
بخش لیسنینگ آیلتس از ۴۰ سؤال یک نمرهای تشکیل شده که البته به پاسخ اشتباه، نمره منفی تعلق نمیگیرد. جدول زیر نشان میدهد که نمره خام لیسنینگ چطور به باند لیسنینگ تبدیل میشود:
نمره خام Listening (از ۴۰) | نمره باند Listening |
39 تا 40 | 9 |
37 تا 38 | 8.5 |
35 تا 36 | 8 |
33 تا 34 | 7.5 |
30 تا 32 | 7 |
27 تا 29 | 6.5 |
23 تا 26 | 6 |
19 تا 22 | 5.5 |
15 تا 18 | 5 |
13 تا 14 | 4.5 |
10 تا 12 | 4 |
8 تا 9 | 3.5 |
6 تا 7 | 3 |
4 تا 5 | 2.5 |
در جریان باشید که مقادیر این جدول تقریبی هستند و بهخاطر تفاوتهایی که بین آزمونها و درجه دشواری آنها وجود دارد، نمره خام لازم برای دریافت یک نمره باند خاص ممکن است کمی بالاتر یا پایینتر باشد.
در بخش ریدینگ هم مشابه لیسنینگ با ۴۰ سؤال مواجه میشویم که هرکدام یک نمره دارند، اما با یک تفاوت: شیوه تبدیل نمره خام ریدینگ در آیلتس آکادمیک نسبت به آیلتس جنرال کمی متفاوت است؛ به طوری که اغلب برای رسیدن به یک باند خاص در ریدینگ جنرال، درمقایسهبا آکادمیک، به تعداد جوابهای درست بیشتری نیاز داریم. همچنین نوع متنهای آنها تفاوتهایی دارد که ریدینگ آکادمیک ممکن است پیچیدهتر باشد و کلمات دشوارتری داشته باشد.
این تفاوت در جدول زیر مشخص است. این اعداد هم تقریبی هستند و از آزمونی به آزمون دیگر کمی فرق میکنند:
نمره خام Reading جنرال (از ۴۰) | نمره خام Reading آکادمیک (از ۴۰) | نمره باند Reading |
40 | 39 تا 40 | 9 |
39 | 37 تا 38 | 8.5 |
37 تا 38 | 35 تا 36 | 8 |
36 | 33 تا 34 | 7.5 |
34 تا 35 | 30 تا 32 | 7 |
32 تا 33 | 24 تا 29 | 6.5 |
30 تا 31 | 23 تا 26 | 6 |
27 تا 29 | 19 تا 22 | 5.5 |
23 تا 26 | 15 تا 18 | 5 |
19 تا 22 | 13 تا 14 | 4.5 |
15 تا 18 | 10 تا 12 | 4 |
12 تا 14 | 8 تا 9 | 3.5 |
9 تا 11 | 6 تا 7 | 3 |
6 تا 8 | 4 تا 5 | 2.5 |
4 تا 5 | 3 | 2 |
بخشهای اسپیکینگ و رایتینگ هم که از همان قاعده کلی پیروی میکنند و بازه نمرات آنها از ۰ تا ۹ است.
حالا بگذارید به سراغ میانگین نمرات این چهار بخش برویم که همان نمره کلی آیلتس یا باند آیلتس است. در ادامه، توضیحات هر نمره کلی را مشاهده میکنید که البته در آن از نمرات نیم واحد اعشار صرفنظر شده است:
نمره ۹ آیلتس
نمره ۹ که بیشترین نمره ممکن یا بهعبارتی آخرین نمره آیلتس محسوب میشود، به آزموندهندهای تعلق میگیرد که از دید آیلتس کاربر متخصص یا کاربر خبره (Expert user) است. کسی که بالاترین نمره آیلتس را به دست میآورد، به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد. او در استفاده از این زبان دقیق و سلیس است و مطالب انگلیسی را کاملاً متوجه میشود. مطالعه مقاله چگونه آیلتس ۹ بگیریم؟ شما را از گمراه شدن در امان نگه میدارد.
نمره ۸ آیلتس
نمره ۸ یا کاربر بسیار خوب (Very good user) ویژه کسی است که کاملاً به انگلیسی مسلط است و تنها هراز گاهی اشتباهات غیرسیستماتیک از او سر میزند یا بعضی اوقات مفهومی را در جای درست به کار نمیبرد. چنین فردی ممکن است در موقعیتهای ناآشنا و خاص، بخشی از متن یا گفتگو را متوجه نشود و دچار سوءبرداشت شود، اما اصولاً بحثهای پیچیده و مفصل را بهخوبی مدیریت میکند. اگر نیاز به آیلتس 8 دارید، مطالعه مقاله آیلتس 8 مسیر درست برای رسیدن به هدفتان را به شما نشان میدهد.
نمره ۷ آیلتس
نمره ۷ نشاندهنده یک کاربر خوب (Good user) است که بر انگلیسی تسلط دارد؛ البته تسلطی که گهگاه و در بعضی موقعیتها بیدقتیها، اشتباهات، بهکاربردنهای نادرست و سوءتفاهمهایی هم در آن رخ میدهد. فردی که آیلتس 7 دارد معمولا بهخوبی از پسِ متون یا مکالمات پیچیده برمیآید و جزئیات آنها را متوجه میشود. این نمره برای بسیاری از مقاصد، ازجمله اهداف کاری و تحصیلی، نمره حداقل محسوب میشود؛ ازاین رو آکادمی زبان تات در دورههای آنلاین آیلتس خود، ملاک را رسیدن زبانآموزان به حداقل نمره ۷ قرار داده است. در مقاله آیلتس ۷ به صورت مفصل و کامل در مورد این نمره آیلتس توضیح دادهایم.
نمره ۶ آیلتس
آزموندهنده با وجود بعضی بیدقتیها، بهکارگیریهای نادرست و سوء برداشتها، مهارت قابل قبولی در زبان انگلیسی دارد. او میتواند انگلیسی را در حد عبارات نسبتا پیچیده، بهویژه در موقعیتهای آشنا و ملموس، متوجه شود و بیان کند. آیلتس، عبارت کاربر دارای صلاحیت یا دارای سررشته (Competent user) را برای آزمون دهندههایی که نمره ۶ میگیرند توصیف مناسبی دانسته است. مطالعه مقاله نحوه گرفتن ایلتس 6 به شما کمک میکند به این نمره آیلتس که برای خیلی دانشگاهها پذیرفته شده است، دست پیدا کنید.
نمره ۵ آیلتس
میتوان گفت آزموندهندهای که نمره ۵ را به دست آورده، مهارتی نسبی در زمینه انگلیسی دارد و در بیشتر مواقع میتواند کلیت مطلب را بفهمد؛ بااینحال او احتمالا اشتباهات زیادی هم خواهد داشت. این کاربر متوسط (Modest user) قاعدتا باید بتواند مکالمات و بحثهای ساده را در زمینههایی که با آنها آشنایی دارد، پیش ببرد. در مقاله نمره 5 آیلتس ، در این مورد بیشتر شرح داده ایم.
نمره ۴ آیلتس
کاربر محدود (Limited user) کسی است که نمره کلی ۴ را از آزمون به دست آورده است. او اغلب در درک انگلیسی و ابراز خود به این زبان مشکل دارد. از وی انتظار نمیرود که بتواند از عبارات پیچیده استفاده کند یا آنها را متوجه شود. او تنها در موقعیتهای معمول و روزمره میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.
نمره ۳ آیلتس
نمره ۳ برای کاربر شدیدا محدود (Extremely limited user)، که شاید کاربر دست و پابسته معادل بهتری برای آن باشد، در نظر گرفته شده است. چنین کسی تنها قادر است که در موقعیتهای کاملاً آشنا و روزمره، صرفا کلیتی از حرفهای خود را منتقل کند یا کلیت صحبتهای دیگران را متوجه شود. ارتباطات او به زبان انگلیسی، سرشار از کاستیهای ریز و درشت است.
نمره ۲ آیلتس
فردی که به نمره ۲ بسنده کرده است، بهعبارتی کاربر هرازگاهیِ زبان انگلیسی (Intermittent user)، طبیعتا در درک گفتار و نوشتار انگلیسی با مشکل جدی روبهرو است. ارتباط برقرار کردن به این زبان، به شکل واقعی آن، عملاً با او ممکن نیست؛ مگر با کلمات پراکنده یا جملات ابتدایی و کلیشهای کوتاه، آنهم در موقعیتهای معمول و روزمره.
نمره ۱ آیلتس
نمره ۱ از نظر آیلتس مختص کسی است که هیچگونه توانایی در زمینه زبان انگلیسی ندارد و نهایتا میتواند چند کلمه ساده و نامربوط باهم را به زبان بیاورد. او رسما سروکاری با انگلیسی ندارد (Non-user).
نمره ۰ آیلتس
شرکت نکردن در آزمون آیلتس یا جواب ندادن به سؤالات آن (Did not attempt the test)، نمره صفر را برای فرد بههمراه دارد.
در ادامه به سراغ هر مهارت میرویم و ضمن آشنایی با ملاکهایِ نمره دهیِ آیلتس ترفندهایی را برای کسب بهترین نمره آیلتس در هر بخش باهم مرور میکنیم.
محاسبه نمره آیلتس جنرال و آکادمیک
برای آنکه بتوانید نمره خود را حساب کنید و در تلاش برای کسب آن باشید باید با سیستم نمره دهی و طریقه محاسبه نمره آیلتس آشنا شوید. در ادامه، تمام اطلاعات لازم برای آشنایی با این سیستم در آزمون آیلتس را در اختیار شما قرار دهیم.
محاسبه نمره آیلتس چگونه است؟ + جدول
آزمون آیلتس در تمام انواع متشکل از 4 بخش Writing، Speaking، Reading و Listening است. در این آزمون نمره هر بخش به صورت مجزا به مهارتها اختصاص پیدا میکند که این نمره میتواند با توجه به مهارت متقاضی از 0 تا 9 متغیر باشد. در ادامه جداولی بر اساس تعداد پاسخهای درست و نمره آن را خواهیم آورد.
ریدینگ آیلتس آکادمیک | |
نمره | تعداد پاسخ های درست |
9 | 39-40 |
8.5 | 37-38 |
8 | 35-36 |
7.5 | 33-34 |
7 | 3032 |
6.5 | 27-29 |
6 | 23-26 |
5.5 | 19-22 |
5 | 15-18 |
4.5 | 13-14 |
4 | 10-12 |
3.5 | 8-9 |
3 | 6-7 |
2.5 | 4-5 |
لیسنینگ آیلتس آکادمیک | |
نمره | تعداد پاسخ های درست |
9 | 40 |
8.5 | 38-39 |
8 | 35-37 |
7.5 | 33-34 |
7 | 30-32 |
6.5 | 27-29 |
6 | 23-26 |
5.5 | 20-22 |
5 | 16-19 |
4.5 | 14-15 |
4 | 12-13 |
ریدینگ آیلتس جنرال | |
نمره | تعداد پاسخ های درست |
9 | 40 |
8.5 | 39 |
8 | 37-38 |
7.5 | 36 |
7 | 34-35 |
6.5 | 32-33 |
6 | 30-31 |
5.5 | 27-29 |
5 | 23-26 |
4.5 | 19-22 |
4 | 15-18 |
3.5 | 12-14 |
3 | 9-11 |
2.5 | 6-8 |
لیسنینگ آیلتس جنرال | |
نمره | تعداد پاسخ های درست |
9 | 39-40 |
8.5 | 37-38 |
8 | 35-36 |
7.5 | 32-34 |
7 | 30-31 |
6.5 | 26-29 |
6 | 23-25 |
5.5 | 18-22 |
5 | 16-17 |
4.5 | 13-15 |
4 | 11-12 |
محاسبه نمره آیلتس
همانطور که گفته شد، محاسبه نمرات آیلتس در رایتینگ، اسپیکینگ، لیسنینگ و ریدینگ انجام میشود. محاسبه نمره ielts جنرال و آکادمیک را در این صفحه موسسه زبان تات بخوانید، در رابطه با نمره 9 آیلتس باید این را بدانید که آزمون Ielts قواعدی دارد که متقاضی باید حتما از آنها آگاه باشد به عبارتی در صورتی که یک متقاضی که زبان مادری وی انگلیسی است اما فقط توانایی تکلم به صورت محاوره را دارد نمیتواند نمره 9 را بگیرد چراکه از قواعد آزمون بیخبر است و در زمان پاسخگویی به آنها توجه نخواهد کرد.
به طور کلی هر متقاضی آزمون آیلتس باید بداند که نمرات آیلتس از 1 تا 9 متغیر هستند و نمرات برای هر مهارت به صورت مجزا هستند و البته یک نمره اورآل که میانگینی از نمرات 4 مهارت است نیز برای وی در نظر گرفته میشود و معمولا از این نمره برای بیان نمره آزمون آیلتس استفاده میشود.
*** محاسبه نمره آیلتس در بخش رایتینگ
نمره مهارت Writing از نتیجه آزمون متقاضی در دو بخش Task1 و Task2 به دست میآید، البته متقاضی یک نمره برای این بخش خواهد داشت که متاثر از نتیجه هر دو بخش است. زمانی که مصحح بخواهد به رایتینگ متقاضی نمره دهد، در هر دو بخش به پاسخ متقاضی به سوالات، انسجام و پیوستگی نوشته، دایره لغات استفاده شده و گرامر به کار گرفته شده توسط متقاضی دقت خواهد کرد. هر کدام از 4 موردی که به آن اشاره کردیم ارزش 25 درصدی در نمره خواهند داشت.
*** محاسبه نمره آیلتس در بخش اسپیکینگ
در زمان نمرهدهی بخش اسپیکینگ به انسجام و روان صحبت کردن، گرامر استفاده شده در جملات، تلفظ و دایره لغات متقاضی توجه میشود. با اینکه نمره اسپیکینگ یک نمره است، این بخش از آزمون در 3 مرحله برگزار میشود. متقاضی در ابتدا باید سوالات عمومی که بیشتر به معرفی شخص میپردازد پاسخ دهد. در بخش دوم آزمون، متقاضی باید متکلم وحده باشد و برای حدودا 2 دقیقه در رابطه با مطلبی صحبت کند. در بخش آخر نیز متقاضی و امتحانگیرنده مکالمهای در رابطه با موضوع مطرح شده در بخش دوم خواهند داشت.
*** محاسبه نمره آیلتس در بخش ریدینگ
بخش ریدینگ آزمون آیلتس برای هر دو نوع جنرال و آکادمیک وجود دارد البته متون به کار گرفته شده در آزمون جنرال سادهتر هستند. در این بخش از آزمون که یک ساعت زمان میبرد متقاضی باید به 40 سوال یک نمرهای جواب دهد و نمره وی بر این اساس ثبت میشود.
*** محاسبه نمره آیلتس در بخش لیسنینگ
در آزمون لیسنینگ نیز 40 سوال مطرح میشود که جواب صحیح دادن به 40 سوال به منزله گرفتن نمره 9 است، با توجه به تعداد جوابهای صحیح نمرات متقاضیان محاسبه میشود البته با این توضیح که نمره منفی در محاسبه نمره لحاظ نخواهد شد.
*** محاسبه نمره آیلتس جنرال
پیش ازاین نیز به این موضوع اشاره کردیم که در تمام انواع آزمونهای آیلتس هر 4 مهارت Writing، Listening، Speaking و Reading سنجیده میشوند و یک نمره کلی یا اورآل و همچنین 4 نمره مجزا از 0 الی 9 برای هر یک از مهارتها در کارنامه ثبت میشود.
*** محاسبه نمره آیلتس آکادمیک
با اینکه تعداد سوالات و زمان در نظر گرفته شده برای هر دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک برابر هستند، در زمان نمرهدهی به برخی از موارد در هر نوع توجه بیشتری میشود. به طور کلی در آزمون ایلتس آکادمیک از محتوای سختتر استفاده میشود و در زمان نمره دهی دقیقتر بررسی میشود.
***محاسبه نمره اورآل آیلتس
علاوه بر نمره مجزا برای هر مهارت، نحوه محاسبه نمره اورال نیز با میانگین گرفتن از نمرات 4 مهارت به دست میآید، توجه داشته باشید که وزن نمره هر مهارت در این میانگین برابر است.
محاسبه نمره آیلتس آنلاین
همانطور که پیش از این نیز گفتیم، نحوه محاسبه نمره اورآل آیلتس به این صورت است که این نمره از میانگین نمره 4 مهارت به دست میآید اما باید بدانید که گاهی اوقات زمانی که نمره متقاضی عددی با اعشار غیر از نیم باشد، آن نمره گرد میشود. بنابراین بهتر است به جای محاسبه میانگین 4 نمره، به پلتفرمهای محاسبهگر نمره آیلتس مراجعه کنید تا بتوانید نمره اورال موردنظر خود را با نمرات متغیر در 4 مهارت بسنجید.
وبسایت محاسبه گر نمره آیلتس به آدرس اینترنتی http://ielts.calculator.free.fr/overall-band-score-calculator.html به شما این امکان را میدهد که نمرات متفاوتی برای 4 مهارت مختلف را در کادرهای مربوطه وارد کنید و نمره اورال را مشاهده کنید. به عنوان مثال در صورتی که شما به نمره 7.5 نیاز داشته باشید، میتوانید با وارد کردن نمرات مختلف برای این 4 مهارت، متوجه شوید که در هر مهارت باید چه نمراتی را کسب کنید. این موضوع به خصوص زمانی که در مهارتی ضعف دارید و در مهارت دیگر قوی هستید باارزش میشود.
علاوه بر وبسایتی که در این بخش به آن اشاره کردیم، نرم افزارهای محاسبه نمره آیلتس هم میتوانند به شما کمک کنند و تخمین نمره آیلتس را برای شما ساده کنند. با کمک گرفتن از این نرمافزارها و پلتفرمهای آنلاین شما میتوانید با دید بازتری شرایط خود را بسنجید و برنامهریزی دقیقتری بر اساس شرایط خود داشته باشید.
جدول محاسبه نمره آیلتس
در این بخش از مقاله به بررسی نمره آیلتس و معانی هر نمره در این آزمون خواهیم پرداخت. با بررسی این جدول و با توجه به شناختی که از مهارت زبانی خود دارید، تخمین نمره آیلتس ساده میشود.
شرح نمره | نمره |
دانش انگلیسی ندارد. | 0 |
سطح زبان وی محدود به چند کلمه است. | 1 |
سطح انگلیسی متقاضی بسیار پایین و محدود به چند کلمه و ساختاراست. متقاضی تنها امکان بر طرف کردن نیازهای خود در شرایط آشنا را دارد. | 2 |
متقاضی تنها میتواند منظور خود را در موقعیتهای تکراری و البته با اشکالات زیاد بیان کند. | 3 |
متقاضی نمیتواند منظور خود را در موقعیتهای جدید بیان کند و در فهم و بیان مفاهیم مشکل دارد. چنین متقاضی نمیتواند مفاهیم پیچیده را به زبان انگلیسی متوجه شود. | 4 |
متقاضی مهارت نسبی برای مواجه با شرایط مختلف را دارد اگرچه در زمان استفاده اشتباهات فراوان دارد و باید در حوزه تخصصی خود توانایی ایجاد ارتباط را به دست آورد. | 5 |
با وجود آنکه متقاضی اشتباهاتی را در بیان و استفاده داشته است، برای ارتباط برقرار کردن و بیان نظرات مخصوصا در شرایط مشابه مهارت دارد. | 6 |
با وجود برخی از اشتباهات و بیدقتیها، متقاضی مهارت کافی در استفاده از زبان انگلیسی در سطح پیچیده دارا است. | 7 |
متقاضی مهارت کافی و کاربردی البته با وجود چند خطای جزئی را دارد. چنین متقاضی مفاهیم پیچیده را به زبان انگلیسی درک میکند اما گاهی ممکن است در شرایط جدید ابهاماتی برای وی به وجود آید. | 8 |
مهارت وی در زبان انگلیسی بالا، کاربردی و روان است. | 9 |
نمونه محاسبه نمره آیلتس
در زمان محاسبه نمرات آیلتس هر 4 مهارت نمره مجزا خواهند داشت که میانگین آنها نمره اورال متقاضی را مشخص میکند. نکتهای که وجود دارد این است که نمره اورآل از گرد کردن نمره میانگین (البته در مواقع لازم) به دست میآید. در ادامه دو نمونه برای هر دو آزمون آیلتس خواهیم آورد.
اورال | میانگین | لیسنینگ | رایتینگ | اسپیکینگ | ریدینگ |
7.5 | 7.25 | 6.5 | 7.5 | 8 | 7 |
5 | 4.75 | 4.5 | 5.5 | 5.5 | 4 |
6.5 | 6.25 | 5.5 | 6 | 7 | 6.5 |
نمره دهی رایتینگ آیلتس
آزمون مهارت رایتینگ در دو بخش یا تسک انجام میشود و درهرکدام توانایی آزموندهنده در زمینه نوشتار، براساس چهار معیار مختلف، مورد ارزیابی قرار میگیرد. این معیارها برای هر دو آزمون جنرال و آکادمیک یکسان هستند. هرکدام از معیارهای مذکور ۲۵ درصد یا یکچهارم از کل نمره هر تسک را تشکیل میدهند. ممتحنها یک نمره باند برای تسک ۱ و یک باند هم برای تسک ۲ به فرد میدهند که باند رایتینگ نهایی براساس آنها محاسبه میشود. ارزش نمرات تسک ۲ دوبرابر تسک ۱ است.
چهار معیار فوق، که ضریبهای برابری هم دارند، عبارتند از:
- تسک ۱: استخراج اطلاعات و نگارش گزارش از روی نمودار یا جدول (در آزمون آکادمیک) یا نوشتن نامه رسمی (در آزمون جنرال) / تسک ۲: نگارش انشاء یا مقاله کوتاه حدودا ۲۵۰ کلمهای (Task Achievement و Task Response)
- انسجام و یکپارچگی متن (Coherence and Cohesion)
- دایره لغات و بهکارگیری عبارات در جای درست (Lexical resource)
- دقت و تسلط به دستور زبان (Grammatical range and accuracy)
توضیح آنکه Task Achievement و Task Response باآنکه دو نام متفاوت هستند، عملاً به معیار یکسانی اشاره میکنند.
در جدول زیر بهطور خلاصه گفتهایم که هر نمره آیلتس رایتینگ چه معنایی دارد:
توضیح | نمره Writing |
به موارد خواستهشده در Task achievement بهطور درست و کامل پاسخ داده شده. نوشته مفهوم و منسجم است. پاراگرافبندی بهخوبی انجام شده. استفاده بهجا از لغات متنوع مشهود است. خطای املایی در حداقل ممکن است. نکات گرامری و علائم نگارشی در طول نوشته رعایت شدهاند. ساختارها صحیح هستند و متن به جملههای ساده محدود نشده است. | 9 |
به میزان کافی به موارد خواستهشده پرداخته شده است. نکات کلیدی بهخوبی تشخیص داده شده و بیان شدهاند. متن روان و منظم است. دایره لغات گسترده است؛ هرچند که شاید بیدقتیهایی در انتخاب کلمات وجود داشته باشد. پاراگرافبندی قابلقبول است. اشتباهات املایی یا ساختاری، حتی در صورت وجود، آسیبی به متن نزدهاند. بیشتر جملات، عاری از اشتباهات گرامری هستند. | 8 |
متن موارد خواستهشده را پوشش داده است. نوشته قالب مناسبی دارد و کموبیش دقیق است. بهخوبی به نکات کلیدی اشاره شده، ولی توضیح آنها جای کار دارد. متن منظم است. دایره لغات راضیکننده است و عبارتهای کمتر رایج هم در متن دیده میشوند. اشتباهات املایی آنقدر نیستند که مخاطب را از اصل موضوع منحرف کنند. ساختارهای پیچیده با دقت قابلقبول در جملات دیده میشود. گرامر کموبیش رعایت شده و جملات بدون اشکال، پرتعداد هستند. | 7 |
نوشته به اقلام مورد نظر پرداخته و قالب آن مناسب است. تشخیص نکات کلیدی در حدی هست که کافی باشد. لحن نوشته ممکن است فراز و نشیبهایی داشته باشد یا بخشی از اطلاعات به شکل نامربوط و نادرست کنار یکدیگر قرار گرفته باشند. بعضی جزئیات از قلم افتادهاند. بخشهایی از متن، تکرارهای نامناسب دارد. اشتباهات املایی به چشم میآیند، ولی مانع رسیدن پیام نمیشوند. جملات پیچیدهای هم استفاده شدهاند، ولی دقت آنها بعضی اوقات در حد جملات ساده نیست. دایره لغات قابلقبول است؛ هرچند اشتباهاتی هم در آن هست. | 6 |
بهطورکلی در متن به موارد موردنیاز پرداخته شده، اما قالب ممکن است کاستیهایی داشته باشد. موارد کلیدی آنطورکه باید پوشش داده نشدهاند. ممکن است توجه به جزئیات، کلیات را به حاشیه رانده باشد. نوشته بخشهای نامربوط یا نادرستی دارد که آن را به بیراهه میبرند. نظم در نوشته مشهود است، اما نظمی نهچندان منطقی. پاسخ، حس منسجم بودن را در خود دارد. متن احتمال دارد به آفت تکرار دچار شده باشد. دایره لغات محدود است، ولی کفایت میکند. کلمات بعضی اوقات درست انتخاب نشدهاند. اشتباهات املایی و گرامری مشهودند و در خوانایی متن مشکل ایجاد میکنند. | 5 |
نوشته صرفا تلاشی برای پرداختن به موارد خواستهشده است؛ نه چیزی بیشتر. تنها بعضی از نکات کلیدی پوشش داده شدهاند و پاسخها کامل نیستند. قالب ممکن است نامناسب باشد. متن نظم و انسجام چندانی ندارد و در ارجاعات بیدقتی دیده میشود. دایره لغات محدود و ناکافی است. کلمات ساده هستند و در دام تکرار افتادن آنها مشخص است. ساختار جملات محدود است. | 4 |
به اقلام خواستهشده پاسخی درخور داده نشده که احتمالا ناشی از درک اشتباه صورت سؤال است. نکات کلیدی درست تشخیص داده نشدهاند. متن بینظم و نامنسجم است. تکرار و عدم ارتباط معنایی در آن مشهود است. دایره واژگان اصلا کافی نیست. انتخاب کلمات و املای آنها محدود و مشکلدار است. جملات اشتباهات دستوری دارند؛ بهحدیکه معنای آنها درک نمیشود. | 3 |
پاسخ عملاً ربطی به صورت سؤال ندارد. تقریباًً هیچ نظم و ترتیبی در متن دیده نمیشود. دایره لغات بسیار محدود است و املای کلمات وضعیت بغرنجی پیدا کرده است. جملات، بهجز جملههای کلیشهای، ساختار درستی ندارند. | 2 |
پاسخ از ۲۰ کلمه فراتر نمیرود و هیچ ربطی به پرسش ندارد. متن هیچ پیامی را منتقل نمیکند. دایره لغات به تنها چند کلمه پراکنده، محدود شده است. دستور زبان عملاً در حد نمره دادن نیست. | 1 |
غیبت در جلسه، پاسخ ندادن به سؤالات یا نوشتن جوابهای حفظی و آماده | 0 |
مشاهده شرایط موسسه زبان تات برای آموزش رایتینگ آیلتس
کسب بالاترین نمره رایتینگ آیلتس
در آزمون رایتینگ، در مجموع ۶۰ دقیقه وقت به شرکتکننده داده میشود. باتوجهبه اهمیت دوچندان تسک ۲، منطقی است که زمان بیشتری را، مثلا ۴۰ دقیقه در برابر ۲۰ دقیقه برای تسک ۱، به آن اختصاص بدهیم. توجه داشته باشید که در این بخش آزمون، قابلیتهای شما در آنالیز، بیان نظرات یا شکایات و اشاره به اطلاعات موردنیاز در قالب نوشته، محک زده میشود. رایتینگ معمولا یکی از سختترین بخشهای آیلتس از نظر شرکتکنندگان تمام دنیا محسوب میشود و به آمادگی و استراتژی خاصی نیاز دارد.
برای کسب بهترین نمره در رایتینگ آیلتس، به نکات زیر توجه داشته باشید:
۱. اول هر سؤال را کامل متوجه شوید
اولین قدم برای دادن پاسخ درست، فهمیدن منظور سؤال است. برای این منظور، آن را بهطور کامل بخوانید و ضمن آن به دنبال کلمه کلیدی هر پرسش باشید. سپس به سراغ پاسخدادن بروید و دقت کنید که در پاسختان تمام نکاتی را که از شما خواسته شده، پوشش بدهید. کلاسهای آنلاین رایتینگ آیلتس، ازجمله رایتینگ آکادمی زبان تات، میتوانند دراینزمینه به شما کمک کنند؛ البته بهشرطیکه در کنارشان تمرین کافی داشته باشید.
مقاله مرتبط : محاسبه نمره رایتینگ آیلتس
۲. به مدت زمان آزمون توجه داشته باشید
در آزمون آیلتس باید توجه ویژهای به زمان داشت. شما باید طوری برنامهریزی کنید که بتوانید بعد از نوشتن هر پاراگراف، یکبار آن را مرور کنید تا اشتباهی در آن رخ نداده باشد و سپس به سراغ بند بعدی بروید. سعی کنید در تمرینهایتان از تایمر یا زمانسنج استفاده کنید تا حواستان به زمان هم باشد.
۳. پاسخهایتان روشن و واضح باشد
با یک نگاه به پاسخها میشود بهسرعت به شفافیت و وضوح بیان شما در یک موضوع پی برد. ترجیحا موضوعاتی را مطرح کنید که از آنها اطلاعات کافی دارید. حاشیه نروید و از اصل مطلب دور نشوید؛ بهجایآن سعی کنید موضوع را به واضحترین شکلی که میتوانید، بیان کنید. با یک کیفیت ثابت بنویسید و از عبارات ثقیل و اصطلاحاً قلمبهسلمبه دوری کنید.
۴. ساختار پاسخ استاندارد را رعایت کنید
برای رسیدن به بالاترین نمره، ساختار استاندارد را در جملههایتان رعایت کنید. در رایتینگ تسک ۱ ابتدا در یک مقدمه، خلاصهای از موضوع را بیان کنید و سپس به سراغ نمای کلی و جزئیاتی بروید که به واقعیتهای موجود اشاره دارند. در رایتینگ تسک ۲ هم پس از مقدمه، بدنه اصلی مطلب را بیاورید و در آن به اصل ماجرا بپردازید. سپس با یک جمعبندی/نتیجهگیری، متن را به پایان برسانید.
۵. از زیادهگویی بپرهیزید
گمان نکنید که هرچه مطلب طولانیتری بنویسید، نمره بهتری خواهید گرفت. در تسک ۲ باید حدودا ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه بنویسید. بیشتر از این مقدار ممکن است برای مصحح خستهکننده باشد؛ ضمن آنکه زمان زیادی هم از شما خواهد گرفت.
۶. روی دایره لغاتتان تمرکز کنید
برای تقویت دایره واژگان خود زمان بگذارید تا بتوانید کلمات مناسب را در نوشتار و گفتار به کار ببرید. یک راه این کار آن است که کلماتی را که در طول روز با آنها برخورد میکنید، اعم از اسم، فعل یا صفت، یادداشت کنید. سپس به دنبال کلمات هممعنی و متضاد آنها بگردید. فراموش نکنید که علاوه بر املاء، تلفظ درست کلمهها را هم یاد بگیرید.
۷. از حشو دوری کنید
اگر پاسخها و متنی که مینویسید منحصربهفرد و غیر تکراری باشند، میتوانید انتظار نمره آیلتس بهتری را داشته باشید. در تمرینهایی که برای بخش نوشتار آیلتس انجام میدهید، در دام تکرار مطالب و پرداختن به موضوعات نامربوط نیفتید؛ چرا که این مشکلات، نوشته شما را طولانی میکنند و تمرکز مصحح را هم پایین میآورند.
۸. جملات آماده و حفظی ننویسید
اصولاً در تستهای رایتینگ و اسپیکینگ، امتحانگیرنده میخواهد پاسخهایی طبیعی و ازپیشتعییننشده از امتحاندهندهها بخواند و بشنود. جواب دادن بهصورت آمادهازقبل، حفظشده و مصنوعی، میتواند روی نمره شما تاثیر منفی بگذارد.
۹. از استادان و محتویات آموزشی معتبر بهره بگیرید
نقش تمرین و پشتکار را در یادگیری زبان نمیشود انکار کرد، ولی اگر از محتوای آموزشی یا استاد خوبی بهره نبرید، ممکن است همین تکرار و پشتکار آنقدرها که باید موثر واقع نشود، بلکه حتی نکات اشتباهی را در ذهنتان جا بیندازد که اصلاح کردن آنها وقت و انرژی زیادی از شما بگیرد. در آکادمی تات با بهره گرفتن از اساتید مجرب و باسابقه آیلتس، سعی کردهایم امکان بروز چنین مشکلی را به حداقل برسانیم.
نمره دهی لیسنینگ آیلتس
گفتیم که بخش لیسنینگ ۴۰ سؤال یکنمرهای دارد که نمره خام آن را تشکیل میدهند. در این بخش از آزمون، چند نوع محتوای صوتی برای شرکتکننده پخش میشوند و او باید باتوجهبه آنها به سؤالاتی جواب دهد.
تستهای لیسنینگ آیلتس قالب یکسانی دارند و شبیه به یکدیگر هستند. مدت آنها ۳۰ دقیقه است و نسخه آکادمیک و جنرال آنها کاملاً مشابهاند.
بخشهای آزمون لیسنینگ عبارتند از:
مثالی از موضوع | نوع محتوا | بخش |
Want to go to the movies | مکالمات روزمره انگلیسی | ۱ |
The benefit of public transport | مونولوگ (سخنرانی) | ۲ |
The best way to give a presentation in class | گفتگوی ۲ تا ۴ نفره در محیط آکادمیک | ۳ |
University lecture: Marketing Online | مونولوگ در فضای آکادمیک | ۴ |
توضیحات نمره آیلتس لیسنینگ، کموبیش همانهایی هستند که در بالا برای نمرات کلی آیلتس، خواندید.
مشاهده شرایط موسسه زبان تات برای آموزش لیسنینگ آیلتس
کسب بالاترین نمره لیسنینگ آیلتس
برای رسیدن به بالاترین نمره لیسنینگ آیلتس، این موارد میتوانند به کمکتان بیایند:
۱. به چهارچوب آزمون مسلط شوید
همانطورکه دیدیم، آزمون لیسنینگ همیشه قالب یکسانی دارد. این قالب را تمرین کنید و به آن مسلط شوید.
۲. فقط یک فرصت دارید!
حواستان باشد: تنها یکبار میتوانید محتوای بخش لیسنینگ را بشنوید؛ امکان تکرار آن وجود ندارد. برای آنکه بتوانید از همین یک نوبت گوشدادن بهترین بهره را ببرید، به نکات زیر توجه داشته باشید:
- عادت کنید که در زمان تمرین شنیداری، تنها یکبار به صوتها گوش بدهید.
- به دنبال نقاط ضعف خود در لیسنینگ باشید و روی بهبود آنها کار کنید.
- در برگه سؤالات آزمون، زیر کلمات کلیدی خط بکشید. آماده باشید که این کلمات یا واژههای مترادف آنها را در حین آزمون بشنوید.
- انواع محتوای شنیداری را تمرین کنید؛ مثلا: سخنرانیها، چت، مکالمه و…
۳. به دنبال محتوای جذاب باشید
در تمرین شنیداری، موضوعاتی را که برایتان جالب هستند بگنجانید؛ مثلا اگر به یک ورزش یا تاریخ کشور خاصی علاقهمند هستید، به پادکستهای مربوط به آن گوش بدهید. اصولاً ما به مطالبی که با سلیقه ما همخوانی بیشتری دارند، بهتر گوش میدهیم. با این کار میتوانید انگیزه خود را بالا ببرید و تمرین انگلیسی را برای خود لذتبخشتر کنید.
۴. از صوت متندار کمک بگیرید
برای تمرین لیسنینگ به دنبال صوتهایی باشید که اسکریپت هم دارند. اسکریپت همان متن کلمهبهکلمه محتوای صوتی است.
وجود اسکریپت به شما کمک میکند تا:
- دقت شنیداری خود را محک بزنید: برای این کار، بدون اسکریپت به صوت گوش بدهید و آن را روی کاغذ یادداشت کنید. حالا نوشته خودتان را با اسکریپت مقایسه کنید. به این شکل میتوانید دقت خود در زمینه شنیدن، درستنوشتن عبارات و… را محک بزنید.
- از روی متن، بلند بخوانید: بعد از آنکه از روی متن خواندید، به صوت گوش بدهید. ببینید که عبارات متن را چقدر درست تلفظ کردهاید.
- بشنوید و بخوانید: در حین گوشدادن به صوت، از روی متن خط ببرید. این کار به آشنایی بیشتر شما با تلفظ درست عبارات و تشخیص و درک کلمات کلیدی کمک میکند.
۵. کلمات مترادف
اگر تجربه شرکت در کلاسهای آمادگی آیلتس را داشته باشید، احتمالا خودتان از اهمیت بالای مبحث «کلمات مترادف» یا همان Synonyms در تمام بخشهای آزمون خبر دارید. بله، همان کلماتی که معنای مشابه یا نزدیک به یکدیگر دارند. در آزمون رایتینگ و اسپیکینگ، شما باید توانایی خود را در زمینه استفاده از واژههای مترادف نشان بدهید. در ریدینگ و لیسنینگ هم در خیلی از سؤالات از کلمات هممعنی استفاده میشود؛ مثلا ممکن است در صوت بخش لیسنینگ به عبارتی مثل King’s daughter (دختر پادشاه) برخورد کنید، درحالیکه در پاسخنامه از واژهای مانند Princess (شاهزادهخانم) برای اشاره به آن به کار برده شود. پس از نظر نمره دهی لیسنینگ آیلتس هم که شده، روی بحث کلمات مترادف خوب کار کنید.
۶. انگلیسی را در زندگی روزانه بگنجانید
یادگیری انگلیسی چیزی فراتر از شرکت در یک آزمون است؛ هرچه نباشد، انگلیسی یک زبان است و برای خودش دنیایی دارد. یکی از بهترین راهها برای یادگیری یک زبان و قوی ظاهر شدن در آزمونهای آن، این است که آن زبان را در زندگی به کار ببریم. پس حتما مکالمه انگلیسی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و تجربه خود را در زمینه نوشتن ایمیل، چت، بحث و حتی شوخیوخنده به انگلیسی بالا ببرید.
۷. دقت و چک کنید
در آزمون، چند اشتباه کوچک میتواند حسابی به ضررمان تمام شود؛ بهطوریکه بهجای مثلا نمره آیلتس ۶، مجبور شویم به نمره ۵.۵ قناعت کنیم. نمونههایی از این اشتباهات عبارتند از:
- اشتباه بین اسم جمع و اسم مفرد؛ مثلا: Cats بهجای Cat
- ننوشتن واحدِ شمارش یک کمیت؛ مثلا جا انداختن علامت دلار و نوشتن 30 بهجای 30$
- خطا در املاء کلمات؛ مثلا: Franch بهجای French
- توجه نکردن به قالب پاسخ خواستهشده؛ مثلا: نوشتن He went to the restaurant بهجای restaurant، زمانی که پاسخی «یک کلمهای» از آزموندهنده خواسته شده
۸. به انگلیسی فکر کنید
خیلی از زبانشناسها روی یک مسئله کلیدی توافقنظر دارند: فکر کردن در قالب یک زبان خاص به ما در یادگیری آن کمک میکند. جالب آنکه بسیاری از زبانآموزان، دانسته یا ندانسته، دقیقا خلاف این کار را انجام میدهند و سعی میکنند همهچیز را در ذهنشان ترجمه کنند.
این کار را نکنید. ترجمه کردن دائمی هم سرعت کار را پایین میآورد؛ ضمن اینکه به درک ما از انگلیسی کمکی نمیکند. در آزمون لیسنینگ، ما عملاً زمانی برای ترجمه نداریم. پس در زمان تمرین، تلاش کنید که تاجایممکن عبارتهای انگلیسی را بدون ترجمه متوجه شوید. بهعبارتی، یاد بگیرید که به انگلیسی فکر کنید.
نمره دهی ریدینگ آیلتس
بهطورکلی در ریدینگ، توانایی فرد در درک مطلب و نتیجهگیری از متن، مورد سنجش قرار میگیرد. مدت این بخش آزمون ۶۰ دقیقه و تعداد سؤالات آن ۴۰ مورد است. در بخش «نمره بندی آیلتس به تفکیک» درباره ریدینگ صحبت کردیم و دیدیم که بین نسخه جنرال و آکادمیک آن از لحاظ نمرهدهی و نوع متن، تفاوتهایی وجود دارد. بهعبارتی، همانطور که انتظار میرود، ریدینگ آکادمیک روی متون نسبتا تخصصی و دانشگاهی تمرکز دارد.
ریدینگ آیلتس آکادمیک دارای سه بخش است:
- بخش ۱: شامل متنی بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ کلمه که ۱۰ سؤال چند گزینهای از آن پرسیده میشود
- بخش ۲: متنی طولانیتری، در حدود ۹۰۰ کلمه دارد و سؤالات پیچیدهتری را پیش روی آزموندهنده میگذارد؛ مثل: سؤالات تکمیل جمله
- بخش ۳: فرد با یک متن ۶۰۰ تا ۹۰۰ کلمهای و سؤالاتی روبهرو میشود که تعدادشان از دو بخش قبلی بیشتر است
مشاهده شرایط موسسه زبان تات برای آموزش ریدینگ آیلتس
کسب بالاترین نمره ریدینگ آیلتس
چطور میتوانیم بهترین نمره آیلتس را در بخش ریدینگ به دست بیاوریم؟ طبیعتا این کار به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد، ولی با استفاده از راهکارهایی، میتوانید سرعت خواندن و توانایی درک مطلب خود را با زحمت کمتری تقویت کنید.
برای آنکه در ریدینگ آکادمیک بهترین نمره را کسب کنید، به موارد زیر توجه داشته باشید:
۱. توضیحات را دقیق بخوانید
پیش از آنکه خواندن هر بخش را شروع کنید، ابتدا توضیحات را بهطور کامل مطالعه کنید. بهویژه به عباراتی که ایتالیک هستند یا زیر آنها خط کشیده شده، توجه دوچندانی داشته باشید؛ چون نشاندهنده نکات مهم یا سؤالاتی هستند که درباره متن پرسیده خواهند شد.
۲. ابتدا نگاهی گذرا به متن بیندازید
بعد از خواندن توضیحات و دستورالعملها، یکبار بهسرعت متن را از نظر بگذرانید. به این شکل، دیدی کلی از آن به دست میآورید.
۳. به شکل پویا بخوانید
توصیه میکنیم که در حین مطالعه متن، بخشهای مهم آن را علامت بزنید یا هایلایت کنید. بهسادگی از روی کلمات عبور نکنید؛ بلکه سعی کنید درباره جملاتی که خواندهاید، فکر کنید و آنها را در ذهنتان به یکدیگر مرتبط کنید. با مطالعه پویا درک بهتری از محتوا به دست میآورید که برای پاسخدادن به سؤالات آزمون ضروری است.
۴. تایمر بگذارید
در حین تمرین نمونه متنهای ریدینگ آیلتس از تایمر استفاده کنید تا به خواندن تحت شرایط استرسزا عادت کنید. با این کار، خودتان را مجبور به متمرکز شدن میکنید و سرعتتان را برای سر وقت تمام کردن مطلب، بالا میبرید.
۵. سؤالات را از آسان به سخت جواب بدهید
اول از پرسشهای ساده شروع کنید و بعد به سراغ سؤالات سخت بروید. اینطوری زمان بیشتری برای فکر کردن به سؤالات خواهید داشت و میتوانید از جوابهایی که به سؤالات سادهتر دادهاید یا حتی صورت مسئله آنها هم برای پاسخدادن به پرسشهای دشوار استفاده کنید.
۶. در کوئیزهای درک مطلب شرکت کنید
در آزمونهای آزمایشی یا کوئیزهایی که شرایط ریدینگ آیلتس را شبیهسازی میکنند شرکت کنید. این کار، شما را با انواع سؤالات آزمون و چموخم هرکدام آشنا میکند.
۷. پیگیر پیشرفتتان باشید
با انجام تست ریدینگ زماندار در فواصل زمانی منظم، پیشرفت سرعت و دقت خواندن خود را در طول زمان زیر نظر داشته باشید. به این صورت میتوانید نقاط ضعف و قوت خود را بهتر تشخیص دهید و ببینید که در چه بخشهایی به کار نیاز دارید.
۸. دایره لغات خود را تقویت کنید
یادگیری کلمات و عبارتهای جدید میتواند سرعت خواندن و درک مطلب شما را بالا ببرد. هر زمانی که به کلمه ناآشنایی برخورد کردید، آن را در لغتنامه یا فضای آنلاین جستجو کنید تا اگر احیاناً در آزمون با آن مواجه شدید، با معنای آن آشنا باشید.
۹. بازخورد بگیرید
از اعضای خانواده، دوستان یا استادهای خود بخواهید که درباره توانایی خواندن و درک مطلب شما صادقانه نظر بدهند. نظر آن ها میتواند در شناسایی نقاط ضعفتان کمک بزرگی باشد.
۱۰. به خودتان اعتماد کنید
خواندن، مهارتی است که بهتدریج و رفتهرفته بهتر میشود. تا زمانی که تمرین کنید و در این کار تمرکز داشته باشید، دارید در راه رسیدن به بهترین نمره ممکن گام برمیدارید.
نمره دهی اسپیکینگ آیلتس
آزمون بخش اسپیکینگ به شکل چهرهبهچهره با حضور امتحان گیرندههای رسمی و کارآزموده آیلتس برگزار میشود. مدت تست اسپیکینگ حدودا ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است.
معیارهای ارزیابی این بخش عبارتند از:
- انسجام و روانی گفتار (Fluency and Coherence)
- دایره لغات و بهکارگیری عبارات (Lexical Resource)
- مهارت و دقت در دستور زبان (Grammar Range and Accuracy)
- تلفظ (Pronunciation)
با میانگین گیری از نمرات این معیارها، نمره باند اسپیکینگ، از ۰ تا ۹، به دست میآید. ضریب معیارها هم برابر است.
بگذارید درباره هر معیار توضیح بدهیم:
*** انسجام و روانی گفتار
۱. توانایی صحبت کردن بهصورت روان، بدون تکرار و مکث بیجا و بههمراه توانایی اصلاح کردن اشتباهات خود
۲. دانش کافی در بهکارگیری کلمات مناسب، دایره لغات و گرامر
۳. صحبت کردن با لحن مناسب و به شکل منسجم و گیرا
۴. داشتن پیش زمینه درست از موضوع مدنظر آزمون
*** دایره لغات و بهکارگیری عبارات
۱. استفاده درست از کالوکیشن (Collocation) یا همنشینی واژگانی (وقتی دو یا چند کلمه بارها در کنار یکدیگر به کار میروند، به آنها کالوکیشنِ یکدیگر میگویند)
۲. بهکارگیری طیف متنوعی از کلمات
۳. پرهیز از اشتباه
۴. توانایی بیان یک موضوع با عبارات مختلف
۵. قابلیت بهکارگیری کلماتی که کمتر رایج هستند
*** مهارت و دقت در دستور زبان
۱. درست بودن جملات از لحاظ ساختاری
۲. دقیق بودن جملهسازی و جریان کلمات
۳. درست بودن زمان افعال
۴. صحیح بودن پاسخها از لحاظ گرامری
تلفظ
۱. درست بودن آهنگ و افت و خیز صدا (Intonation)
۲. تلفظ صحیح کلمات
۳. مفهوم بودن صحبتهای آزموندهنده
جدول زیر نشان میدهد که هر نمره آیلتس در بخش اسپیکینگ، نشاندهنده چه وضعیتی است:
نمره Speaking | توضیح |
9 | فرد بهخوبی به موضوع پر و بال میدهد و بحث را بدون شک و دودلی پیش میبرد. روان، مفهوم و منسجم صحبت میکند و در دام تکرار نمیافتد. از طیف متنوعی از کلمات استفاده میکند و در بهکارگیری آنها انعطاف به خرج میدهد. انتخاب درست واژهها به طبیعی بودن لحن او کمک میکند. صحبتها از لحاظ گرامری درست هستند. ساختار جملات دقیق و متنوع است. تلفظها صحیح هستند. |
8 | موضوع به اندازه کافی و به شکلی منسجم باز میشود. صحبت روان است؛ گرچه کمی تکرار چاشنی آن شده است. دایره لغات گسترده و متنوع، انعطافپذیر و دقیق است. گهگاه اشتباه کوچکی در انتخاب کلمات پیش میآید. درصورتنیاز، فرد گفتههای خود را تصحیح میکند. تلفظ او دقیق است و لغزشهای بسیار کمی دارد. لهجه تقریباًً اثر سوئی روی درک مطلب ندارد. |
7 | بحث را بهراحتی و با انسجام نسبتا خوبی پیش میبرد. مکث یا تکرار در تعداد کم در مکالمه وجود دارد. در استفاده از واژهها منعطف است و کلمات کمتر رایج را هم به کار میبرد. خودش را اصلاح میکند. کم پیش میآید که در انتخاب کلمه اشتباه کند. اغلب جملاتش بدون اشتباه هستند؛ هرچند هرازگاهی خطایی گرامری از او سر میزند. تلفظ قابلقبولی دارد. |
6 | گاهی انسجام را از دست میدهد. تکرارهای گهگاهی، مکث، تردید و کمی بیدقتی در کارش دیده میشود. دایره لغات وسیعی دارد، اما انتخاب واژههایش به آن خوبی نیست. معمولا خودش را درست اصلاح میکند. ترکیبی از ساختارهای ساده و پیچیده را به کار میگیرد، اما انعطافپذیری آنچنانی ندارد. در ساختارهای پیچیده، مکرراً اشتباه میکند که البته مانع درک حرفهایش نمیشود. از لحاظ تلفظ در حد متوسط است و اشتباهاتی دارد که روی وضوح بیانش اثر میگذارند. |
5 | تکرار و اصلاح، در صحبتهایش بسیار دیده میشوند. گفتارش روان است، اما پیچیدگی جملات، از قابل فهم بودن آن کم میکنند. انعطافپذیری کمی در انتخاب واژهها دارد. در تصحیح کردن حرفهایش چندان موفق نیست. بیشتر به جملات ساده و سرراست تمایل دارد و طیف محدودی از ساختارهای پیچیده را به کار میگیرد که در همانها هم بعضی اوقات دچار خطا میشود. |
4 | آهسته و با مکثهای محسوس صحبت میکند. تکرار و اصلاح مرتبا از او سر میزند. انسجام کافی را ندارد. در انتخاب کلمات، اشتباهات مکرر دارد. جملات ساده میسازد و در ساختارهای پیچیده، مرتبا اشتباه میکند که باعث سوءبرداشت میشود. بارها و بارها نادرست تلفظ میکند و شنونده را هم به اشتباه میاندازد. |
3 | مکثهای طولانی دارد. جملات و پاسخهای پیشپاافتادهای را به زبان میآورد و در انتقال پیام خود ناکام است. واژههای ساده و متداول را به کار میگیرد. برای موضوعات غیر روزمره، واژگان بسیار محدودی دارد. خطاهای ریز و درشت فراوانی از او سر میزند. |
2 | قبل از بیشتر کلمات، مکثی طولانی دارد. ارتباط برقرار نمیکند. پاسخهای حفظی و کلمات پراکنده به زبان میآورد. نمیتواند حتی ساختار جملات ساده را هم رعایت کند. تلفظ او بسیار ضعیف و نامفهوم است. |
1 | عملاً نمیتواند هیچ ارتباطی برقرار کند |
0 | از آزمون غیبت میکند یا پاسخهای حفظی یا آماده میدهد |
برای مشاهده شرایط کلاس آنلاین آیلتس و آموزش اسپیکینگ آیلتس در موسسه زبان تات کلیک کنید.
کسب بالاترین نمره اسپیکینگ آیلتس
در آزمون اسپیکینگ زیاد پیش میآید که شرکتکننده احساس اضطراب کند یا آنکه کلمات مناسب به ذهنش خطور نکنند و در نتیجه نتواند بهخوبی به سؤالات جواب بدهد. بخشی از این مشکل بهخاطر آن پیش میآید که آزموندهنده باید همزمان هم فکر و هم صحبت کند. در بعضی موارد، فرد سعی میکند که به زبان خود فکر کند و سریعا آن را به انگلیسی ترجمه کند که چنین کاری در آزمون آیلتس توصیه نمیشود.
رعایت این نکات میتواند در آزمون اسپیکینگ آیلتس به شما کمک کند:
۱. جوابها را از قبل حفظ نکنید
۲. از کلمات بلند و ناآشنا استفاده نکنید
۳. طیف متنوعی از ساختارهای گرامری را در صحبتهایتان بگنجانید
۴. نگران لهجه خود نباشید
۵. قبل از صحبت، مکث و فکر کنید
۶. از بهکارگیری کلمات «پر کننده» پرهیز کنید
۷. به جوابهای خیلی کوتاه بسنده نکنید. به آنها پر و بال بدهید
۸. لبخند به لب داشتن به تلفظ بهتر کمک میکند
۹. با لحن یکنواخت (مونوتن) صحبت نکنید
۱۰. موضوعات متداول آیلتس را تمرین کنید
و در پایان، تمرین پیوسته را فراموش نکنید.
کسب نمره دلخواه تان در آیلتس با آکادمی زبان تات
آزمون آیلتس آنقدر نکات ریز و درشت دارد که شاید قدم برداشتن در راه آن، بدون حضور همراهی راهبلد، از عهده کمتر کسی بربیاید. از طرفی شرکت در کلاسهای حضوری آیلتس هم باب میل همه نیست و دردسرهای خاص خودش را دارد. دراینبین شاید دورهها و کلاسهای آنلاین انتخاب بهتری برای شما باشند و آکادمی زبان تات تعدادی از بهترین این دورهها را برگزار میکند.
آکادمی تات برای هرکدام از مهارتهای چهارگانه آیلتس یک کلاس آنلاین در نظر گرفته است؛ کلاسی که در عرض ۱۰ جلسه، در مجموع ۴۰ جلسه برای کل مهارتها، به پایان میرسد. هرکدام از این دورهها ۲۵ ساعت زمان میبرند و جمعاً به ۱۰۰ ساعت زمان نیاز خواهند داشت. البته مهارت رایتینگ در دو دوره ۵ جلسهای برگزار میشود که یکی به تسک ۱ اختصاص دارد و دیگری تسک ۲ را پوشش میدهد. کلاسهای آنلاین تات هم برای شرکتکنندگان آزمون آکادمیک و هم آزمون جنرال قابل استفاده هستند.
دوره آیلتس آنلاین تات یک ویدیوی از پیش ضبطشده نیست؛ بلکه مانند یک کلاس درس غیرحضوری، بهصورت آنلاین و زنده برگزار میشود و تعامل دو طرفه بین زبانجویان و استاد برقرار خواهد بود. بنابراین شما در کلاس حضور فعال خواهید داشت و علاوهبر پاسخدادن به پرسشهای استاد، میتوانید سؤالات خودتان را هم مطرح کنید. این سؤالات را همچنین میتوانید از تیم پشتیبانی بپرسید که در طول هر دوره در دسترس شما خواهند بود.
علاوهبر کلاسهای آیلتس، آکادمی زبان تات دورههایی را با نام پری آیلتس (Pre–IELTS) برگزار میکند. این دورهها که مانند کلاسهای آیلتس، محتوای آنها تحت نظر دکتر رامین رحمانی تهیه میشود، سطح زبانآموز را تا حد آمادگی برای شرکت در کلاس آیلتس آنلاین بالا میبرند.
با ما، نمره آیلتس ۷ و بالاتر را هدف خود قرار بدهید.