شاید در ابتدا این سوال به ذهن شما خطور کند که آگاهی از نحوه محاسبه نمره بخش رایتینگ (Writing) آزمون آیلتس (IELTS)، به عنوان یکی از بخشهای حائز اهمیت و تاثیرگذار این آزمون، چه نفعی میتواند برای شما داشته باشد و یا چه تاثیری در میزان آمادگی شما برای این بخش خواهد داشت؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که آشنایی با نحوه محاسبه نمره رایتینگ آیلتس و معیارهایی که ممتحنین برای نمره گذاری رایتینگ تسک 1 (Writing IELTS Task 1) و رایتینگ تسک 2 (Writing IELTS Task 2) بکار می گیرند میتواند نقش بسزایی در آمادگی بهتر و کارآمدتر شما برای این بخش از آزمون آیلتس داشته باشد.
به عبارت دیگر، اگر شما با این معیارها و چگونگی محاسبه نمره کل بخش رایتینگ آشنا شوید به راحتی میتوانید در طول آمادگی و تمرین برای آزمون آیلتس بدانید که ممتحنین در پاسخهای شما به دنبال چه چیزی هستند و برای کسب نمره بالا، شما باید چه معیارهایی را درنظربگیرید و بر آن اساس عمل نمایید تا در نهایت در روز آزمون عملکرد موفقیتآمیزی داشته باشید.
به همین دلیل، ما در این مقاله سعی داریم شما را با معیارهای موجود برای ارزیابی تسک 1 و تسک 2 رایتینگ آیلتس، نمراتی که بر اساس این معیارها به هر کدام از این تسکها اختصاص داده میشود، و فرمول بکاررفته برای محاسبه نمره کل رایتینگ آیلتس آشنا سازیم.
نمره رایتینگ (Writing) آیلتس
همانطور که همه میدانیم، بخش رایتینگ آزمون آیلتس از دو سوال تحت عنوان تسک 1 و تسک 2 تشکیل شده است.
در تسک 1 آزمون آکادمیک آیلتس از شما خواسته میشود اطلاعات بصری ارائه شده را که معمولاً به صورت یک نمودار، دیاگرام، جدول یا شکل در اختیار شما قرار میگیرند توصیف کرده و یا مقایسه نمایید. ولیکن، در آزمون جنرال آیلتس، تسک 1 نوشتن یک نامه و توضیح یک موضوع یا درخواست اطلاعات خاص را شامل میشود.
موضوع تسک 2 در هر دو آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس تقریباً مشابه است و در آن از شما خواسته میشود که در پاسخ به یک نقطهنظر، استدلال یا مساله، متنی را بنویسید.
همانند سایر بخشهای آزمون آیلتس، نمره درنظر گرفته شده برای هر کدام از تسکهای 1 و 2 از 9 محاسبه میشود و در نهایت، نمره کل رایتینگ آیلتس نیز با توجه به نمرات اخذ شده در تسکهای 1 و 2 و براساس فرمولی که در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهد شد از 9 محاسبه میشود.
معیارهای نمرهدهی رایتینگ آیلتس
معیارهای در نظر گرفته شده برای نمره دهی به هر کدام از این تسکها تاحدود زیادی به هم شباهت دارند و با عناوین زیر شناخته میشوند:
معیار TA (Task Achievement) یا دستیابی به هدف
این معیار عمدتاً به تسک 1 مرتبط است، با استفاده از این معیار، دقت در پاسخ ارزیابی میشود. به عبارت دیگر، چگونگی تفسیر و انتقال اطلاعات، مرتبط بودن پاسخ به موضوع سوال، و توضیح دقیق و آشکار تمامی جوانب و جزئیات بررسی میشوند.
به عنوان مثال، در تسک 1 آزمون جنرال، ممتحن بررسی میکند که چگونه دلیل خود را برای نوشتن نامه توضیح دادهاید و آیا به طور کامل به تمام بخشهای سوال ارائه شده پرداختهاید.
در آزمون آکادمیک، ممتحن به بررسی این موضوع میپردازد که آیا شما تمام جوانب اصلی تصویر، از جمله دادههای کلیدی، روندها و مراحل اصلی، را به صورت آشکار توضیح دادهاید.
*** معیار TR (Task Response) یا پاسخ به تسک
این معیار به تسک 2 مربوط است و با استفاده از آن توانایی شما برای پاسخ به تمام عناصر مطرح شده در سوال ارزیابی میشود. به بیان دیگر، برای تحقق این معیار، شما باید بتوانید دیدگاه خود را در مورد تمام بخشهای سوال به شیوهای منطقی همراه با شواهد فراوان و ایدههای مرتبط ارائه دهید.
بنابراین، پاسخهایی که تمرکز مطلق بر موضوع نداشته باشند و نتوانند مثالهای عینی ارائه دهند، بر اساس این معیار نمره کمتری دریافت میکنند. برای درک بهتر این مطلب، به سوال زیر به عنوان مثال توجه کنید:
– Researching one’s family tree is becoming a popular trend. Why do you think that this is so? Is this a positive or a negative trend?
این سوال دو بخش را شامل میشود. شما باید در پاسخ خود به هر دو سوال بپردازید. علاوه براین، نباید فهرستی از افکار و ایدههای خود را به عنوان پاسخ ارائه دهید، بلکه باید آنها را به همراه مثالها و شواهد فراوان توضیح دهید و در موردشان استدلال نمایید.
*** معیار CC (Coherence and Cohesion) یا انسجام و پیوستگی
انسجام (Coherence) به معنای توالی منطقی افکار و عقاید در یک متن است. به عبارت دیگر، خواننده باید بتواند به طور منطقی ایدههای شما را در متنی که نوشتهاید دنبال کند تا گفته شود که متن دارای انسجام است.
برای تحقق این امر موارد زیر باید درنظر گرفته شوند:
- پاسخ باید به درستی ساختاربندی شود و از پاراگرافها باید به صورت منطقی استفاده شود.
- مقاله شما باید با مقدمهای شروع شود که توضیح دهد مقاله درباره چیست؟
- هر ایدهای که در ادامه ارائه میشود باید پاراگراف خاص خود را داشته باشد و ایدههای ارائه شده باید توالی منطقی داشته باشند.
- مقاله باید با یک نتیجه گیری پایان یابد.
درخصوص ارائه ایدهها توجه به این نکته ضروری است که شما نباید ایدههای خود را به طور ناگهانی و بیمقدمه ارائه دهید، بلکه باید آنها را با یک جمله موضوعی شروع کنید و سپس آن جمله را با ایده مورد نظر ادغام کنید. به مثال زیر و پاسخهای درست و نادرست داده شده به آن توجه کنید:
– It is important to preserve local languages. Do you agree or disagree?
پاسخ درست:
The preservation of local languages is essential to the protection of the culture of the region.
پاسخ نادرست:
Agree
We should do this to preserve the culture.
در پاسخ درست، میبینید که در بخش اول جمله سؤال بازنویسی شده و سپس با ایده مورد نظر چرایی اهمیت آن توضیح داده شده است.
پیوستگی (Cohesion) به پیوند ایده ها و پاراگراف ها در مقاله شما مرتبط است. این امر با استفاده از ربطدهندههایی مانند آنچه در ادامه ارائه شده محقق میشود.
however، whereas، on the contrary، while ( برای ارائه ایدههای متضاد )
This is to say ( برای توضیح یک مفهوم )
to illustrate، for instance، for example ( برای مثال زدن در مورد یک ایده )
furthermore، additionally، in the same manner ( برای افزودن ایدههای مشابه )
بطور کلی، براساس آنچه در بالا گفته شد معیار CC به توانایی شما برای ساختاربندی درست و منطقی جملات و پاراگرافها و استفاده از ربط دهندههای مناسب برای ایجاد ارتباط بین آنها مربوط است.
*** معیار LR (Lexical Resource) یا دامنه واژگان
این معیار عمدتاً به تنوع و پیچیدگی واژگان بکاررفته و انتخاب درست آنها با توجه به موضوع متن و کالوکیشنها مربوط است. برای تحقق این معیار شما باید طیف گستردهای از واژگان را در مقاله خود بکاربرید و از کاربرد بیش از حد واژگان تکراری اجتناب کنید.
شما میتوانید از مترادفها و بازنویسی جملات تکراری برای نیل به این هدف استفاده کنید. علاوه براین، بکارگیری لحن مناسب و یکسان در کل متن (که اغلب در آزمون آکادمیک آیلتس باید رسمی باشد) و اجتناب از اشتباهات املایی نیز جزو این معیار به شمار میرود.
به مثال زیر برای آشکارتر شدن مفهوم این معیار توجه کنید:
– The price of the factory has gone down because it is very old and dirty.
میتوان جمله بالا را به ترتیب زیر بازنویسی کرد تا از واژگان، اصطلاحات و ساختار پیچیدهتر برای کسب نمره بالاتر استفاده شود:
– There has been depreciation in the value of the factory due to the ravages of time.
*** معیار GRA (Grammatical Range and Accuracy) یا دامنه و صحت ساختارهای گرامری
از این معیار معمولاً برای ارزیابی درستی ساختارهای گرامری بکاررفته و تنوع آنها استفاده میشود. در واقع، برای کسب نمره بالا براساس این معیار، شما باید به نکات زیر توجه داشته باشید:
- استفاده از جملات و ترکیباتی با ساختار گرامری درست
- بکارگیری جملات پیچیده و مرکب علاوه بر جملات ساده
- استفاده درست از افعال کمکی
- توجه به صحیح بودن زمان افعال در کل متن
- کاربرد درست علایم نگارشی و …
*********************************************************************
با شرکت در آموزش رایتینگ آیلتس موسسه زبان تات، نمره دلخواهتان را کسب کنید.
*********************************************************************
نحوه تعیین نمرۀ تسک 1 رایتینگ آیلتس بر اساس معیارهای نمرهدهی
در ادامه میتوان مشاهده کرد که در صورت وجود کدام ویژگیها در مقاله یا نامه نوشته شده، نمرات 9 تا 0 براساس معیارهای نمرهدهی توضیح داده شده در بالا به تسک 1 (Task 1) رایتینگ آیلتس اختصاص داده میشوند:
نمره 9 برای تسک 1 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
تمام الزامات تسک به طور کامل برآورده شده است.
پاسخ کاملاً بسط یافتهای بطور واضح ارائه شده است. |
- انسجام و پیوستگی
پاراگرافبندی به صورت ماهرانه انجام شده است.
مطالب طوری به هم پیوند داده شدهاند که توجه خواننده را به خود جلب نمیکند.
|
- دامنه واژگان
طیف گستردهای از واژگان بکار رفته، درحالیکه کنترل بسیار طبیعی و پیچیدهای بر ویژگیهای واژگانی وجود دارد.
خطاهای جزئی معدودی درحد لغزش وجود دارند. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
طیف گستردهای از ساختارهای گرامری به صورت انعطافپذیر و دقیق استفاده شده است.
تعداد خطاهای جزئی اندک بوده و درحد لغزش است. |
نمره 8 برای تسک 1 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
تمام الزامات تسک به اندازه کافی برآورده شده است.
ویژگیهای کلیدی و نکات بارز به طور واضح و مناسب ارائه شده و مورد تاکید قرار گرفتهاند. |
- انسجام و پیوستگی
اطلاعات و ایدهها با توالی منطقی ارائه شدهاند.
از پاراگراف بندی به اندازه کافی و به صورت مناسب استفاده شده است.
پیوند بین مطالب به خوبی مدیریت شده است. |
- دامنه واژگان
طیف گستردهای از واژگان به صورت روان و انعطافپذیر برای انتقال معانی دقیق بکار بسته شده است.
از واژگان غیر رایج به طرز ماهرانهای استفاده شده است، اما ممکن است گهگاهی در انتخاب کلمات و کالوکیشنها خطاهایی وجود داشته باشد.
خطاهای معدودی در املا و کلمهسازی وجود دارد. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
طیف گستردهای از ساختارهای گرامری بکار بسته شده است.
اکثر جملات بدون خطا هستند.
اشتباهات صرفاً گاه به گاه دیده میشوند. |
نمره 7 برای تسک 1 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
الزامات تسک برآورده شده است.
(در آزمون آکادمیک) روندها، تفاوتها یا مراحل اصلی به صورت کلی و آشکار ارائه شدهاند.
(در آزمون جنرال) هدف بطور آشکار با لحن سازگار و مناسب شرح داده شده است.
ویژگیهای کلیدی و نکات بارز به وضوح ارائه شده، اما میتوانستند بیشتر بسط داده شوند. |
- انسجام و پیوستگی
اطلاعات و ایدهها به طور منطقی سازماندهی شدهاند، و پیشروی مطالب در کل متن آشکار است.
طیف وسیعی از ربطدهندهها به طور مناسب استفاده شده، اگرچه ممکن است تعداد آنها تاحدودی اندک یا بیش از حد باشد. |
- دامنه واژگان
گستره واژگان به اندازه کافی است تا جایی که متن از انعطاف و دقت کافی برخوردار است.
از واژگان نه چندان رایج با توجه به سبک متن و کالوکیشنها استفاده شده است.
ممکن است اشتباهات گاه به گاه در انتخاب واژگان، املا و/یا کلمهسازی وجود داشته باشد. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
از انواع ساختارهای گرامری پیچیده استفاده شده است.
جملات مکرر بدون خطا بکار بسته شدهاند.
کنترل خوبی بر ساختارهای گرامری و علائم نگارشی وجود دارد اما ممکن است چند اشتباه نیز وجود داشته باشد. |
نمره 6 برای تسک 1 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
به الزامات تسک پرداخته شده است.
(در آزمون آکادمیک) یک توضیح کلی با اطلاعاتی که به طور مناسب انتخاب شدهاند ارائه شده است.
(در آزمون جنرال) هدف به صورت آشکار ارائه شده، اما ممکن است تناقضاتی در لحن بکاررفته وجود داشته باشد.
ویژگیهای کلیدی و نکات بارز به اندازه کافی ارائه شدهاند، اما ممکن است جزئیات نامربوط، نامناسب و یا نادرست باشند. |
- انسجام و پیوستگی
اطلاعات و ایدهها به طورمنسجم مرتب شدهاند و پیشروی کلی مطالب آشکار است.
از ربطدهندهها به طور موثر استفاده شده، اما پیوستگی در درون و/یا بین جملات ممکن است اشکالاتی داشته باشد.
ممکن است همواره از ارجاع به طور واضح یا مناسب استفاده نشده باشد. |
- دامنه واژگان
طیف مناسبی از واژگان بکار بسته شده است.
سعی شده از واژگان نه چندان رایج استفاده شود، اما گاهی واژگان بکاررفته صحیح نیستند.
در املا و/یا کلمه سازی اشتباهاتی وجود دارد، اما آنها مانعی برای انتقال مطلب نیستند. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
ترکیبی از جملات ساده و پیچیده بکاربسته شده است.
در ساختارهای گرامری و علایم نگارشی اشتباهاتی وجود دارد، اما این اشتباهات به ندرت انتقال مطلب را تحت تاثیر قرار میدهند. |
نمره 5 برای تسک 1 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
به طور کلی به تسک پرداخته شده است. اما فرمت متن ممکن است در برخی از بخشها نامناسب باشد.
(در آزمون آکادمیک) جزئیات بدون تفکر و شرح کلی آشکار ارائه شدهاند و ممکن است هیچ دادهای برای پشتیبانی از توضیحات وجود نداشته باشد.
(در آزمون جنرال) ممکن است هدفی برای نامه ارائه شده باشد که تاحدودی نامشخص است. لحن متن ممکن است متغیر و گاهی نامناسب باشد.
ویژگی های کلیدی و نکات بارز ارائه شدهاند، اما به اندازه کافی به آنها پرداخته نشده است. ممکن است تمایل به تمرکز بر جزئیات وجود داشته باشد. |
- انسجام و پیوستگی
اطلاعات با سازماندهی نسبی ارائه شده، اما ممکن است پیشروی کلی مطالب مشهود نباشد.
استفاده ناکافی، نادرست یا بیش از حد از ربطدهندهها وجود دارد.
ممکن است به دلیل عدم ارجاع و جایگزینی، برخی عناصر تکرار شده باشند. |
- دامنه واژگان
طیف محدودی از واژگان بکار بسته شده، اما برای تسک موجود کافی است.
ممکن است اشتباهات قابلتوجهی در املا و/یا کلمهسازی وجود داشته باشد که برای خواننده مشکل ایجاد کنند. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
طیف محدودی از ساختارهای گرامری بکاربسته شده است.
تلاش برای استفاده از جملات پیچیده وجود دارد، اما این جملات نسبت به جملات ساده از دقت کمتری برخوردارند.
ممکن است اشتباهات گرامری مکرر و خطا در علائم نگارشی وجود داشته باشد، اشتباهات و خطاهایی که میتوانند برای خواننده مشکلساز باشند. |
نمره 4 برای تسک 1 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
تلاشهایی برای پرداختن به تسک موردنظر وجود دارد، اما به همه ویژگیهای کلیدی و نکات بارز پرداخته نشده است. فرمت متن ممکن است نامناسب باشد.
(در آزمون جنرال) هدف نامه به وضوح توضیح داده نشده است. لحن بکاررفته ممکن است نامناسب باشد
ممکن است ویژگیهای کلیدی و نکات بارز با جزئیات اشتباه گرفته شده باشد. بخشهای مختلف ممکن است نامشخص، نامرتبط، تکراری یا نادرست باشند. |
- انسجام و پیوستگی
اطلاعات و ایدهها ارائه شده، اما به طور منسجم ترتیب داده نشدهاند و پیشروی واضح مطالب مشهود نیست.
از برخی ربطدهندههای ابتدایی استفاده شده، اما ممکن است نادرست یا تکراری باشند. |
- دامنه واژگان
فقط از واژگان پایه استفاده شده که ممکن است به طور مکرر بکار بسته شده باشند یا نامناسب باشند
کنترل محدودی بر کلمهسازی و/یا املا وجود دارد.
خطاها ممکن است خواننده را تحت فشار قرار دهند. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
صرفاً طیف بسیار محدودی از ساختارهای گرامری استفاده شده و جملهوارههای فرعی معدودی بکار بسته شده است
برخی از ساختارها درست هستند، اما اشتباهات غالب بوده و علائم نگارشی بکاررفته اغلب اشتباه هستند. |
نمره 3 برای تسک 1 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
به تسک مورد نظر پرداخته نشده است، بطوری که ممکن است کاملاً اشتباه فهمیده شده باشد
ایده های محدودی ارائه شده که ممکن است تا حد زیادی بیربط یا تکراری باشند |
- انسجام و پیوستگی
ایده ها به طور منطقی سازماندهی نشدهاند
طیف بسیار محدودی از ربطدهندهها استفاده شده و موارد بکار بسته شده ممکن است نشان دهنده رابطه منطقی بین ایدهها نباشد. |
- دامنه واژگان
صرفاً طیف بسیار محدودی از کلمات و عبارات بکار بسته شده و کنترل بسیار محدودی بر کلمهسازی و/یا املا وجود دارد.
اشتباهات موجود ممکن است پیام انتقال داده شده را به شدت تحریف کنند. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
تلاشهایی برای نوشتن جملات وجود دارد، اما اشتباهات در ساختارهای گرامری و علایم نگارشی غالب بوده و معنی را مخدوش کردهاند. |
نمره 2 برای تسک 1 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
پاسخ به سختی به تسک مرتبط است. |
- انسجام و پیوستگی
کنترل بسیار اندکی بر سازماندهی متن وجود دارد. |
- دامنه واژگان
طیف بسیار محدودی از واژگان بکاربسته شده و اساساً هیچ کنترلی بر کلمهسازی و/یا املا وجود ندارد. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
داوطلب توانایی جملهسازی ندارد جز عباراتی که از قبل حفظ کرده است. |
نمره 1 برای تسک 1 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
پاسخ کاملاً بیارتباط با تسک موجود است. |
- انسجام و پیوستگی
هیچ پیامی انتقال داده نشده است. |
- دامنه واژگان
صرفاً از واژگان معدود و بیربط استفاده شده است. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
داوطلب توانایی جملهسازی ندارد. |
نمره 0 برای تسک 1 رایتینگ |
داوطلب در آزمون شرکت نکرده است
به تسک مورد نظر اصلا پاسخی داده نشده است
پاسخی نوشته شده که کاملاً از قبل حفظ شده است. |
******************************************************************************************
مجموعه مقالات زیر نکات مهم برای گرفتن نمره مورد نظرتان در آیلتس را به صورت کامل شرح دادهاند :
چگونه آیلتس 5 بگیریم؟
چطور آیلتس 6 و 6.5 بگیریم؟
چطور آیلتس ۷ بگیریم؟
گرفتن آیلتس 8 چگونه است؟
چگونه آیلتس ۹ بگیریم؟
******************************************************************************************
نحوه تعیین نمرۀ تسک 2 رایتینگ آیلتس بر اساس معیارهای نمرهدهی
همانند آنچه در بالا توضیح داده شد، در این بخش قصد داریم شما را با ویژگیهایی که براساس معیارهای نمرهدهی باعث اختصاص نمرات 9 تا 0 به تسک 2 (Task 2 ) رایتینگ آیلتس میشوند آشنا سازیم:
نمره 9 برای تسک 1 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
به طور کامل به تمام قسمتهای تسک پرداخته شده است
پاسخ کاملاً بسط یافتهای به سوال مورد نظر همراه با ایدههای مرتبط، کاملاً بسط یافته و به خوبی پشتیبانی شده ارائه شده است. |
- انسجام و پیوستگی
پاراگرافبندی به صورت ماهرانه انجام شده است
مطالب طوری به هم پیوند داده شدهاند که توجه خواننده را به خود جلب نمیکند. |
- دامنه واژگان
طیف گستردهای از واژگان بکار رفته، درحالیکه کنترل بسیار طبیعی و پیچیدهای بر ویژگیهای واژگانی وجود دارد.
خطاهای جزئی معدودی درحد لغزش وجود دارند. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
طیف گستردهای از ساختارهای گرامری به صورت کاملاً انعطافپذیر و دقیق بکار بسته شدهاند.
تعداد خطاهای جزئی اندک بوده و درحد لغزش است. |
نمره 8 برای تسک 2 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
به تمام قسمتهای تسک به اندازه کافی پرداخته شده است
پاسخ کاملاً بسط یافتهای به سوال مورد نظر همراه با ایدههای مرتبط، بسط یافته و پشتیبانی شده ارائه شده است. |
- انسجام و پیوستگی
اطلاعات و ایدهها با توالی منطقی ارائه شدهاند
از پاراگراف بندی به اندازه کافی و به صورت مناسب استفاده شده است
پیوند بین مطالب به خوبی مدیریت شده است. |
- دامنه واژگان
طیف گستردهای از واژگان به صورت روان و انعطافپذیر برای انتقال معانی دقیق بکار بسته شده است
از واژگان غیررایج به طرز ماهرانهای استفاده شده است، اما ممکن است گهگاهی در انتخاب کلمات و کالوکیشنها خطاهایی وجود داشته باشد
خطاهای معدودی در املا و کلمهسازی وجود دارد. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
طیف گستردهای از ساختارهای گرامری بکار بسته شده است
اکثر جملات بدون خطا هستند
اشتباهات صرفاً گاه به گاه دیده میشوند. |
نمره 7 برای تسک 2 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
به تمام بخشهای تسک پرداخته شده است
در سراسر پاسخ، موضع و نقطهنظر نویسنده به صورت آشکار ارائه شده است
ایده های اصلی ارائه شده، بسط داده شده و پشتیبانی شدهاند، اما ممکن است تمایل به تعمیم بیش از حد وجود داشته باشد و/یا ممکن است ایده های پشتیبان فاقد تمرکز باشند. |
- انسجام و پیوستگی
اطلاعات و ایدهها به طور منطقی سازماندهی شدهاند، و پیشروی مطالب در کل متن آشکار است
طیف وسیعی از ربطدهندهها به طور مناسب استفاده شده، اگرچه ممکن است تعداد آنها تاحدودی اندک یا بیش از حد باشد
یک موضوع محوری آشکار در هر پاراگراف ارائه شده است. |
- دامنه واژگان
گستره واژگان به اندازه کافی است تا جایی که متن از انعطاف و دقت کافی برخوردار است
از واژگان نه چندان رایج با توجه به سبک متن و کالوکیشنها استفاده شده است
ممکن است اشتباهات گاه به گاه در انتخاب واژگان، املا و/یا کلمهسازی وجود داشته باشد. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
از انواع ساختارهای گرامری پیچیده استفاده شده است
جملات مکرر بدون خطا بکار بسته شدهاند
کنترل خوبی بر ساختارهای گرامری و علائم نگارشی وجود دارد اما ممکن است چند اشتباه نیز وجود داشته باشد. |
نمره 6 برای تسک 2 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
به تمام قسمتهای تسک پرداخته شده، اگرچه ممکن است به برخی از قسمتها نسبت به بقیه کاملتر پرداخته شده باشد
موضع و نقطهنظر مرتبطی ارائه شده، اگرچه ممکن است نتیجهگیری نامشخص یا تکراری باشد
ایده های اصلی مرتبط ارائه شده، اما برخی ممکن است به اندازه کافی بسط نیافته یا نامشخص باشند. |
- انسجام و پیوستگی
اطلاعات و ایدهها به طورمنسجم مرتب شدهاند و پیشروی کلی مطالب آشکار است
از ربطدهندهها به طور موثر استفاده شده، اما پیوستگی در درون و/یا بین جملات ممکن است اشکالاتی داشته باشد.
ممکن است همواره از ارجاع به طور واضح یا مناسب استفاده نشده باشد
از پاراگرافبندی استفاده شده، اما همواره منطقی نیست. |
- دامنه واژگان
طیف مناسبی از واژگان برای تسک مورد نظر بکار بسته شده است
سعی شده از واژگان نه چندان رایج استفاده شود، اما گاهی واژگان بکاررفته صحیح نیستند
در املا و/یا کلمه سازی اشتباهاتی وجود دارد، اما آنها مانعی برای انتقال مطلب نیستند. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
ترکیبی از جملات ساده و پیچیده بکاربسته شده است
در ساختارهای گرامری و علایم نگارشی اشتباهاتی وجود دارد، اما این اشتباهات به ندرت انتقال مطلب را تحت تاثیر قرار میدهند. |
نمره 5 برای تسک 2 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
فقط تا حدی به تسک پرداخته شده، و فرمت متن ممکن است در برخی از بخشها نامناسب باشد
موضع و نقطهنظر نویسنده ارائه شده، اما همواره به طور واضح بسط نیافته و ممکن است نتیجه گیری نشده باشد
برخی از ایده های اصلی ارائه شده، اما تعداد آنها محدود است و به اندازه کافی بسط نیافتهاند
ممکن است جزئیات نامربوط وجود داشته باشد |
- انسجام و پیوستگی
اطلاعات با سازماندهی نسبی ارائه شده، اما ممکن است پیشروی کلی مطالب مشهود نباشد
استفاده ناکافی، نادرست یا بیش از حد از ربطدهندهها وجود دارد
ممکن است به دلیل عدم ارجاع و جایگزینی، برخی عناصر تکرار شده باشند
ممکن است پاراگراف بندی وجود نداشته باشد یا ناکافی باشد |
- دامنه واژگان
طیف محدودی از واژگان بکار بسته شده، اما برای تسک موجود کافی است
ممکن است اشتباهات قابلتوجهی در املا و/یا کلمهسازی وجود داشته باشد که برای خواننده مشکل ایجاد کنند. |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
طیف محدودی از ساختارهای گرامری بکاربسته شده است
تلاش برای استفاده از جملات پیچیده وجود دارد، اما این جملات نسبت به جملات ساده از دقت کمتری برخوردارند
ممکن است اشتباهات گرامری مکرر و خطا در علائم نگارشی وجود داشته باشد، اشتباهات و خطاهایی که میتوانند برای خواننده مشکلساز باشند |
نمره 4 برای تسک 2 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
به تسک موردنظر به صورت حداقلی پاسخ داده شده یا پاسخ حاشیهای و غیرمستقیم است، و فرمت متن ممکن است نامناسب باشد
موضع و نقطهنظر نویسنده ارائه شده، اما آشکار نیست
برخی از ایده های اصلی ارائه شده، اما شناسایی آنها دشوار است و ممکن است تکراری و بیربط باشند یا به خوبی پشتیبانی نشده باشند |
- انسجام و پیوستگی
اطلاعات و ایدهها ارائه شده، اما به طور منسجم ترتیب داده نشدهاند و پیشروی واضح مطالب مشهود نیست.
از برخی ربطدهندههای ابتدایی استفاده شده، اما ممکن است نادرست یا تکراری باشند.
ممکن است از پاراگرافها استفاده نشده باشد، یا به طرز گیج کنندهای از آنها استفاده شده باشد |
- دامنه واژگان
فقط از واژگان پایه استفاده شده که ممکن است به طور مکرر بکار بسته شده باشند یا برای تسک مورد نظر نامناسب باشند
کنترل محدودی بر کلمهسازی و/یا املا وجود دارد.
خطاها ممکن است خواننده را تحت فشار قرار دهند |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
صرفاً طیف بسیار محدودی از ساختارهای گرامری استفاده شده و جملهوارههای فرعی به ندرت بکار بسته شدهاند
برخی از ساختارها درست هستند، اما اشتباهات غالب بوده و علائم نگارشی بکاررفته اغلب اشتباه هستند |
نمره 3 برای تسک 2 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
به هیچ بخشی از تسک موردنظر به اندازه کافی پرداخته نشده است
موضع و نقطهنظر آشکاری بیان نشده است
ایده های معدودی ارائه شده که عمدتاً بسط نیافته یا نامربوط هستند |
- انسجام و پیوستگی
ایده ها به طور منطقی سازماندهی نشدهاند
طیف بسیار محدودی از ربطدهندهها استفاده شده و موارد بکار بسته شده ممکن است نشان دهنده رابطه منطقی بین ایدهها نباشد. |
- دامنه واژگان
صرفاً طیف بسیار محدودی از کلمات و عبارات بکار بسته شده و کنترل بسیار محدودی بر کلمهسازی و/یا املا وجود دارد.
اشتباهات موجود ممکن است پیام انتقال داده شده را به شدت تحریف کنند |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
تلاشهایی برای نوشتن جملات وجود دارد، اما اشتباهات در ساختارهای گرامری و علایم نگارشی غالب بوده و معنی را مخدوش کردهاند. |
نمره 2 برای تسک 2 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
به سختی به تسک موردنظر پاسخ داده شده است
موضع و نقطه نظر نویسنده بیان نشده است
ممکن است تلاش برای ارائه یک یا دو ایده وجود داشته باشد، اما آنها اصلاً بسط داده نشدهاند |
- انسجام و پیوستگی
کنترل بسیار اندکی بر سازماندهی متن وجود دارد |
- دامنه واژگان
طیف بسیار محدودی از واژگان بکاربسته شده و اساساً هیچ کنترلی بر کلمهسازی و/یا املا وجود ندارد |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
داوطلب توانایی جملهسازی ندارد جز عباراتی که از قبل حفظ کرده است |
نمره 1 برای تسک 2 رایتینگ |
- دستیابی به هدف
پاسخ کاملاً بیارتباط با تسک موجود است |
- انسجام و پیوستگی
هیچ پیامی انتقال داده نشده است |
- دامنه واژگان
صرفاً از واژگان معدود و بیربط استفاده شده است |
- دامنه و صحت ساختارهای گرامری
داوطلب توانایی جملهسازی ندارد |
نمره 0 برای تسک 2 رایتینگ |
داوطلب در آزمون شرکت نکرده است
به تسک مورد نظر اصلا پاسخی داده نشده است
پاسخی نوشته شده که کاملاً از قبل حفظ شده است |
*****************************************************************************************
مقاله نمره آیلتس به طور جامع به بررسی نمره آیلتس و جزئیات آن پرداخته است.
همچنین با مطالعه مقاله چگونه رایتینگ را تقویت کنیم؟ و یادگیری روشهای اصولی، چند قدم از دیگران جلوتر باشید.
*****************************************************************************************
نحوه محاسبه نمره کل رایتینگ آیلتس
همانطور که دربالا نیز اشاره شد، نمره کل رایتینگ آیلتس از 9 محاسبه شده و براساس نمرات داده شده به تسک 1 و 2 هر داوطلب تعیین میشود.
تاثیر تسک 2 در نمره کل 2 برابر تسک 1 است، بدین ترتیب که نمره تسک 1 یک سوم نمره کل را شکل داده و نمره تسک 2 دو سوم آن را تشکیل میدهد.
به زبان ساده، اگر نمره کل را برابر با 9 در نظر بگیریم، تسک 1 تنها 3 نمره از آن را شکل میدهد و 6 نمره باقیمانده به تسک 2 اختصاص دارد. در واقع، نمره کل رایتینگ شما بر اساس فرمول زیر محاسبه میشود:
(نمره تسک 1 + نمره تسک 2 + نمره تسک 2) ÷ 3
برای مثال، اگر نمره شما در تسک 1 برابر با 6 باشد و در تسک 2 نمره 7 را کسب کرده باشید، با استفاده از این فرمول، یعنی (6 + 7 + 7) ÷ 3، نمره کل برابر با 6.67 بدست میآید. در نهایت، نمره بدست آمده از طریق این فرمول گِرد شده و نمره 6.5 برای رایتینگ شما در نظر گرفته میشود.
البته، دقیقاً مشخص نیست که آیا نمره بدست آمده به نزدیکترین عدد بالاتر از خود گِرد میشود یا به عدد پایینتر از خود. چون برگزارکنندگان آزمون آیلتس هنوز روش دقیق خود را برای محاسبه نمرات فاش نکردهاند.
مطالعه مقالات زیر پیشنهاد می شود:
نمره آیلتس دانشگاه های مختلف
کارنامه آیلتس
اعتبار مدرک آیلتس چقدر است؟
آیلتس تضمینی
نحوه محاسبه نمره اسپیکینگ آیلتس