اگر مایل باشید میتوانید نگاهی هم به مقاله نحوه نوشتن رایتینگ آیلتس تسک 2 بیندازید.
همانطور که در بالا اشاره کردیم، سوال مطرح شده برای تسک 1 رایتینگ آزمون آکادمیک آیلتس انواع نمودارها، جداول و اشکال را شامل میشود که عبارتند از:
- نمودار خطی (line graph)
- نمودار میله ای (bar chart)
- نمودار دایره ای (pie chart)
- جدول (table)
- فرآیند، فلوچارت یا نمودار چرخه (process, flowchart or cycle diagram)
- نقشه (map)
انواع نمودارها و موارد ذکر شده در بالا تفاوتهایی دارند؛ اما ساختار مقاله نوشته شده برای همه آنها نسبتاً مشابه است و قسمتهایی از قبیل مقدمه (introduction)، مرور کلی (overview) و ارائه جزئیات (details) را شامل میشود. پیشنهاد می کنیم با مطالعه مقاله موضوعات تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک با انواع سوالات مربوط به این نمودارها و اشکال آشنا شوید.
نحوه نوشتن رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک
در ادامه نحوه نگارش هرکدام از این قسمتها را همراه با مثالهایی برای آشکار شدن هر چه بیشتر موضوع برایتان توضیح می دهیم. اگر سوال شما این است که چطور رایتینگ آیلتس بنویسیم، در ادامه این مقاله با ماه همراه باشید.
1. مقدمه رایتینگ آیلتس تسک 1 آکادمیک
مقدمه رایتینگ شما باید با یک یا دو جمله آغاز شود که نشان میدهند در سوال موجود چه چیزی مطرح شده است؛ به عبارت دیگر این جملات به خواننده میگویند که قرار است شما در مورد چه چیزی بنویسید.
حتما بخوانید: چگونه مقدمه رایتینگ تسک 2 آیلتس را بنویسیم؟
برای انجام این کار عنوان نمودار، جدول یا هر مورد دیگر به کار رفته برای ارائه اطلاعات بصری را با کلمات خود و ساختارهای گرامری متفاوت بازنویسی (Paraphrase) کنید و دقت کنید که در صورت وجود یک چارچوب زمانی، جملات شما نیز در همان چارچوب باشد.
آنچه در این راستا باید به آن توجه ویژهای داشته باشید این است که هنگام بازنویسی از مترادفها برای اطلاعات غیر کلیدی استفاده کنید و در مقدمه خود تا حد امکان از کلیدواژههای موجود در سوال استفاده کنید.
گاهی دو نمودار یا شکل در سوالِ مطرح شده وجود دارد که اغلب در چنین مواردی مقاله نوشته شده باید به مقایسه اطلاعات ارائه شده در آنها بپردازد. در این صورت شما باید در مقدمه خود هر دو نمودار یا شکل را به خواننده معرفی کنید.
به سوال زیر که یک نمودار خطی را شامل میشود و مقدمه نوشته شده برای آن توجه کنید:
سوال:
The line graph below shows changes in the amount and type of fast food consumed by Australian teenagers from 1975 to 2000
Summarize the information by selecting and reporting the main features and make comparisons where relevant
مقدمه نوشته شده:
The line graph compares the fast food consumption of teenagers in Australia between 1975 and 2000, a period of 25 years
همانطور که میببینید، این مقدمه همان بازنویسی عنوان با کلمات، عبارات و ساختارهای متفاوت است؛ پس برای نوشتن یک مقدمه مطلوب برای تسک 1 باید دایره واژگانی خود را بسط دهید، بهتر با مترادفها آشنا باشید و ساختارهای گرامری مختلف را به خوبی بشناسید.
شرکت در کلاس های حرفه ای مانند کلاس لغات آیلتس در کنار کلاس گرامر آیلتس (گرمر پیشرفته) کمک زیادی می کند تا هم دایره واژگان تان را گسترش دهید و هم با ساختارهای گرامری مختلف آشنا شوید.
2. مرور کلی رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1
پس از مقدمه، شما باید خلاصهای بیان کنید از آنچه در نمودار یا شکل می بینید؛ در واقع، باید روندها، تغییرات، پیشرفتها، تفاوتها، مراحل و ویژگیهای قابل توجه را بصورت خلاصه بیان کنید.
مرور کلی ارائه شده باید کاملاً واضح و آشکار باشد؛ با این حال، در این بخش باید از ارائه جزئیاتی مانند دادهها اجتناب کنید و فقط به دنبال توصیف کلی رویدادها باشید. می توانید از کلمات ربطی مانند overall، generally، in general، altogether و… برای ارائه خلاصهای استفاده کنید.
به مرور کلی ارائه شده برای مثال بالا توجه کنید:
Overall, the consumption of fish and chips declined over the period, whereas the amount of pizza and hamburgers that were eaten increased
این جمله تغییرات اصلی رخ داده در کل دوره را بیان میکند. چیزی که در نمودار ارائه شده آشکارا دیده میشود، این است که مصرف دو نوع فست فود در طول دوره مورد نظر کاهش یافته؛ در حالی که مصرف دو نوع دیگر افزایش یافته است؛ بنابراین جمله بالا میتواند مرور کلی مطلوبی برای مقاله نوشته شده باشد.
نکته مهم:
نکتهای که باید در ارتباط با مرور کلی مد نظر قرار دهید این است: گاهی ممکن است این جمله مشابه نتیجه گیری (conclusion) تصور شود. در مقاله نوشته شده برای تسک 1 رایتینگ آزمون آکادمیک آیلتس آنچه اهمیت دارد این است:
مرورکلی باید در مقاله وجود داشته باشد؛ اما نوشتن نتیجهگیری الزامی نیست؛ پس بهتر است این جمله به جای اینکه در پایان مقاله به عنوان نتیجهگیری گنجانده شود، بعد از مقدمه قرار گیرد.
مقاله پیشنهادی ما برای مطالعه: اشتباهات متداول املا در رایتینگ و لیسنینگ آیلتس
3. ارائه جزئیات
اکنون نوبت به ارائه جزئیات بیشتر در پاراگراف های بعدی (body paragraphs) میرسد. برای این منظور باید مشخصههای کلیدی (key features) را شناسایی کنید، دادههای موجود را گروهبندی کنید، و شباهتها و تفاوتها را در صورت وجود یک روند یا الگو مورد توجه قرار دهید.
به عبارت دیگر، شما باید مشخصههای کلیدی را ارائه داده و از داده ها برای پشتیبانی از توصیفات خود استفاده کنید. مشخصههای کلیدی مواردی هستند که در نمودار یا دیاگرام موجود بیشتر خودنمایی میکنند.
بدیهی است نادیده گرفتن هر کدام از این مشخصهها باعث میشود توضیحات شما ناقص تلقی شوند و قطعاً نمره پایینی به مقاله شما تعلق میگیرد.
در مثال ارائه شده در بالا مشخصه های کلیدی عبارتند از دو گروه از فست فودها و دو روند افزایش و کاهش. در واقع همانطور که قبلاً در بخش مرور کلی مشخص کردیم، مصرف ماهی و چیپس (Fish and chips) در طول دوره مورد نظر کاهش یافته است؛ در حالی که میزان مصرف پیتزا و همبرگر (pizza and hamburgers) افزایش یافته است.
بدیهی است که پیتزا و همبرگر در دوره مورد بحث از الگوی مشابهی پیروی میکردند؛ اما ماهی و چیپس الگوی متفاوتی داشتند؛ بنابراین میتوان آنها را بهعنوان “یک گروه” تلقی کرد و برای هر کدام یک پاراگراف مجزا نوشت.
پاراگراف اول:
In 1975, the most popular fast food with Australian teenagers was fish and chips, being eaten 100 times a year. This was far higher than Pizza and hamburgers, which were consumed approximately 5 times a year. However, apart from a brief rise again from 1980 to 1985, the consumption of fish and chips gradually declined over the 25 year timescale to finish at just under 40
همانطور که میبینید، در این پاراگراف تمرکز بر روی گروه اول از مشخصههای کلیدی (ماهی و چیپس) است. این بدان معنا نیست که نباید به گروه دوم بپردازید؛ بلکه برای نوشتن مقالهای کامل باید در پاراگراف دیگری به ترتیب زیر به آنها نیز پرداخته شود و داده ها با توجه به سوال مطرح شده مقایسه شوند.
پاراگراف دوم:
In sharp contrast to this, teenagers ate the other two fast foods at much higher levels. Pizza consumption increased gradually until it overtook the consumption of fish and chips in 1990. It then levelled off from 1995 to 2000. The biggest rise was seen in hamburgers as the occasions they were eaten increased sharply throughout the 1970’s and 1980’s, exceeding that of fish and chips in 1985. It finished at the same level that fish and chips began, with consumption at 100 times a year